Showing: 1 - 10 of 494 RESULTS

Holdskak 2. runde

Begge klubbens divisionshold spiller ude i 2. runde.
1. divisionsholdet skal på langfart for at møde Esbjerg, mens 2. holdet besøger Skive.
I hovedkredsturneringen er der også i denne runde et par rene klubopgør.
Søndag den 13. november:
1. division: Esbjerg – Aalborg 1 . . . . . . 4 – 4
2. division: Skive 2 – Aalborg 2 . . . . . . 4 – 4

———————————————————

M-rækken: Aars 2 – Aalborg 3
. . . . . . . 2 – 4
M-rækken: Aalborg 4 – Aalborg 5 . . . . 4 – 2
A-rækken: Aalborg 7 – Aalborg 6 . . . . 3 – 1
A-rækken: Aalborg 8 – Skørping 3 . . 1,5 – 2,5
A-rækken: Nørresundby 3 – Aalborg 9 (torsdag 17/11)
Aalborg 10 i B-rækken er oversidder i denne runde.

Aars Skakklub 100 år

Aars Skakklub rundede et skarpt hjørne for tre år siden, men på grund af corona fejres det først nu. Klubben afholder et fint arrangement lørdag d. 12. november med følgende program:

10.00 Velkomst
10.15 Jesper Thybo fortæller om hans vej til stormester og viser et parti fra netop overstået OL i Indien
12.00 Aars Skakklub er vært ved en lille uhøjtidelig reception
13.00 Jesper Thybo spiller simultanturnering mod 20 Sideløbende arrangeres en lynturnering for interesserede.
Håber flere af klubbens medlemmer har lyst til at fejre klubben.

Sune vinder Løvfald

Med 30 deltagere havde Skørping Skakklub rimelig fin deltagelse til 5 runder i Eurotechnics lokaler i Støvring. Vi havde 7 deltagere med, og det må også betragtes som fint.

I mesterklassen deltog Sune og jeg, begge med pæn succes. Sune scorede 3½, hvilket var nok til 1.pladsen. Jeg selv fik 3 uden tabspartier, og det gav tilmed 17 ratingpoints, da jeg var den næstlaveste i gruppen. Sune tabte kun til Peter Mikkelsen, der blev nr. 2 med 3 points og med bedre korrektion end mig. Sune ærgrede sig over tabet til Peter, men kunne til gengæld glæde sig over turneringssejren og 14 ratingpoints.

I gruppe 2 havde vi tre deltagere med, og her klarede Hugo sig bedst med 3½ og en 2.plads efter Benny Grønhøj, der havde lidt bedre korrektion. Arne fik 2½ og Johann fik 1.

I gruppe 3 var Ehor lavest ratet og havde derfor lav forventet score. Men han vandt 2 , hvilket gav 23 ratingpoints. Et par af nederlagene skyldtes overmod, men det er jo et godt tegn, at han går uimponeret til sagen!

I gruppe 5 fik Jens Ole van de Weerd 2.præmie med 3 points. Her var Dan Christensen fra Sorø suveræn med max 5 points.

Stor ros til Skørping for en hyggelig turnering med fin kantine. Frikadeller med stuvet hvidkål eller kartoffelsalat samt æblekage til dessert er ikke at foragte!

Jeg fik lov til at brillere med et flot sluttræk mod Philip Nielsen fra Skive. Jeg havde først stået godt, men mistede en bonde og forsøgte at fuske til sidst. Stillingen, hvor jeg havde sort, var efter mit træk 43: Hvid: Ke2, Dc2, Lb1, c4, d4, e3, f3, g2, h2 Sort: Ke7, Da1, Sf6, d6, e6, f7, g4, h4. Hvid spillede: 44. Kd2? og jeg svarede 44. -, h3! Vi er i tidnød, og jeg så en smart kombination i horisonten. 45. gxh3, gxf3 Nu er sort ovenpå. Der truer Da5+ og transformation til kongefløjen. 46. Da2 Ser naturligt ud. 46. -, Se4+! Spillet á tempo. Jeg havde set kombinationen 47. Ke1, f2+ 48. Kf1, Dxb1+ 49. Dxb1, Sd2+ og løbergevinst med vundet slutspil. Dog vinder Dc3+ hurtigere: 47. Ke1, Dc3+ 48. Kf1, Dc1+ og mat! I stedet spillede Philip 47. Kd3 hvorefter 47. -, Dxa2 48. Lxa2, Sc3!! afgjorde partiet, da f-bonden ikke kan stoppes!

Sæsonpremiere i holdskak

Den kommende weekend indledes divisionsturneringen, hvor Aalborg skakforening igen har hold med i både 1. og 2. division.

I hovedkredsturneringen stiller klubben med 3 hold i mesterrækken, hele 4 A-hold, samt 1 B-hold.

1. Runde søndag, den 30. oktober kl 12:

1. div: Aarhus/Skolerne 2 – Aalborg . . . . 5 – 3
2. div: Aalborg 2 – Holstebro . . . . . . . . 3,5 – 4,5

Desuden spilles følgende søndage: 13/11, 4/12 2022 samt 15/1, 29/1, 26/2 og 12/3

Sidste runde i 1. division spilles samlet i Aalborg, mens 2. division slutter af i Skive
M-rækken: Skørping 2 – Aalborg 4 . . . . . 2,5 – 3,5
M-rækken: Aalborg 5 – Aalborg 3
. . . . . . . 1 – 5
A-rækken: Skørping 3 – Aalborg 7 . . . . . . . 1,5 – 2,5
A-rækken: Frederikshavn – Aalborg 8 . . . . . 0 – 4
A-rækken: Aalborg 6 – Aalborg 9 . . . . . . . . 1,5 – 2,5
B-rækken: Brønderslev 2 – Aalborg 10 . . . . . 3 – 1

Hovedkredsturneringen afvikles i ugerne 44 46 48 2 5 9 og 11

Fine resultater til Senior-DM

Årets Danmarksmesterskab i hurtigskak for seniorer blev i weekenden afholdt i Randers. Fire mand fra Aalborg deltog i 65+, hvor der var 33 deltagere i gruppen. I 50+ var der 26 deltagere, men ingen fra Aalborg Skakforening.

Resultatmæssigt gik det således at jeg selv fik en 3.plads med 6 points af 8. Overraskende ifølge DSU’s hjemmeside??!! https://nyheder.skak.dk/2022/10/04/nye-seniordanmarksmestre-i-hurtigskak-2022/

Måske? Jeg spillede indimellem godt, og havde også det fornødne held. Det mener Hans Peter i hvert fald i vores indbyrdes parti i 2.runde, og mod Hugo i 7.runde, hvor jeg satte mat i en stilling, som lige pludselig var meget kritisk for mig. I sidste runde pressede jeg Jørgen Jørgensen fra Nørresundby, men kunne ikke omsætte det til gevinst, hvorefter jeg tog en remis ved trækgentagelse til sidst. Jørgen fik dermed 2.præmien på bedre korrektion. Lidt underligt at der kun var to præmier i den øverste ratinggruppe med 14 deltagere?!

Hugo spillede en fin turnering og scorede 5 af 8 efter flere gevinster mod formodet stærke modstandere. Dette indbragte en ratingpræmie som nr. 2 under 1900. Arne scorede 4 og Hans Peter 2½.

I øvrigt var der fine nordjyske resultater. Peter Mikkelsen fra Skørping vandt 65+ med 6½ points, og Jørgen Jørgensen blev som nævnt nr. 2 i gruppen. Bjarne Hansen fra Nørresundby blev nr. 3 i 50+, og der var ratingpræmier under 1700 til Christian Gottschalck og Claus Christensen, begge Nørresundby.

Resultater kan ses på https://turnering.skak.dk/TournamentActive/Details?tourId=27602

Klubturneringen starter

Med 48 deltagere i 6 grupper er vi nu i aften klar til at tage hul på klubturneringen, der kan følges på linket:

Vi spiller hver 2. tirsdag indtil 6. december. Skulle man være forhindret en aften, er det således muligt at spille eksempelvis den efterfølgende tirsdag, hvis man aftaler det med modstanderen – og turneringslederen – i god tid. Vær dog opmærksom på, at i uge 44 (omkring 1. november) starter holdturneringen, og at alle partier skal være afviklet 6. december.

Aalborg Byturnering slut

Med 21 ud af 36 deltagere dominerede klubben naturligt turneringen, men vi kunne desværre ikke fravriste Per Andreasen fra Nørresundby sit bymesterskab, han nu har vundet 18 gange. I mesterklassen scorede Per 5½ foran Sune Kovshøj med 5. I klassen gjorde Mads Alberg ellers et fint comeback efter mange års skakdvale. Tab til Hugo i sidste runde betød dog at 3.præmien gik til Benny Grønhøj fra Aars.

I basis 1 snuppede to af vore nye folk de to første præmier. Daniel Jhaf Madsen fik 5½ og Shagen Djanian 5 og bedre korrektion end Henning Larsen fra Aars. Daniel er tilflytter, mens Shagen startede med undervisning sidste år, så det er imponerende allerede at kunne tage præmier i turneringsskak.

I basis 2 løb vi ligeledes med de to første præmier. Hartvig Hansen og Uffe Egeberg fik begge 5½ og bedre korrektion end Claus Christensen fra Nørresundby.

Og så fik vi også med to præmier i basis 3, idet Ehor Repey scorede 7 og vandt derfor gruppen suverænt. Lars Lytzen fik 4½, hvilket gav en 3.præmie efter Louise Mygind fra Skørping. Ehor står ganske vist opført for Aars Skakklub, men han er nu flyttet til Aalborg. Det er tidligere nævnt, at Ehor er 11 år og fra Ukraine. Ehors score var imponerende, især efter det spil, der blev præsenteret på brættet. Ehor er et kæmpetalent!