Showing: 1 - 10 of 537 RESULTS

Senior VM for hold

Klubbens formand fik muligheden for at spille med på holdet SK2012 ved Senior VM, der afholdes i skrivende stund i Krakow i Polen. Muligheden opstod, da tidligere unionsformand Steen Juul Mortensen måtte melde fra. Jeg sagde straks ja til reservetjansen, men betingede at det kun blev en uge, da jeg skal på ferie i næste uge. Jeg er netop vendt hjem efter at have spillet 4 runder med den beskedne score på to remisser.

Første rundes tab blev til den engelske stormester Jonathan Mestel, der var meget berømt i 1970 og 80’erne. Ved siden af de fremragende skak (og bridge-) resultater, så er han også professor i matematik i Cambridge, så der sidder altså et godt hoved på ham. Jeg kom som ventet i menneskehænder, men i øvrigt var han et meget sympatisk bekendtskab, og absolut ikke for fin til at analysere og snakke bagefter. I anden runde tabte jeg til Ungure Liga fra det lettiske kvindehold. Efter fint opspil tog jeg den fatale beslutning, helt unødvendigt, at bytte dronningen for to tårne. Jeg havde dog ikke set det efterfølgende angreb fra modstanderens side. Øv. I tredie runde havde jeg fint spil, men missede en afgørende fortsættelse, så det mundede ud i en remis. Og i fjerde runde var jeg fint tilfreds med at få en remis med de sorte brikker. Partierne kan ses og følges på: https://lichess.org/broadcast/fide-world-senior-team-chess-championships-2024–65/round-1/uLFkHbvQ

På trods af scoren har det været en fin oplevelse med nogle hyggelige holdkammerater i den smukke polske by.

Sommerafslutning 25/6

I morgen aften holder vi afslutning med lynturnering, hygge og fodboldkiggen!

Klubben giver pizza. Kom inden kl. 19, så vi kan se hvor meget pizza vi skal bestille. Der er normal undervisning fra kl. 17.30, og ellers lynturnering kl. 19. Kl. 21 kan vi så se fodbold..

I juli måned holder vi lukket, og starter med Generalforsamling tirsdag d. 6. august.

Byturneringen starter tirsdag 13/8 med runder skiftevis i Aalborg og Nørresundby. Tilmeld dig på https://turnering.skak.dk/TournamentActive/Details?tourId=28917

God sommer!

Forårshurtigskak afsluttet

Turneringen er nu afsluttet og hurtigskakmester i Aalborg Skakforening blev Svend Ole Hosbond Poulsen, der med en slutspurt overhalede Gabriel Stricker med et ½ point samlet i de to turneringer. Kevin Li fortsatte sin imponerende fremgang og blev samlet nr. 4 med 11 points ud af 15 (fejlagtigt angivet under turneringstabellen https://turnering.skak.dk/TournamentActive/Details?tourId=28882).

Meget fin deltagelse med 40 navne over to turneringer.

Heroes I, Chess – A Mania in Black and White

Pressemeddelelse:

Fernisering og afsløring af udsmykningsprojekt Husets galleri og Aalborg Katedralskole d. 16/5 kl. 15.15-17.2024.

Heroes I

Chess – A Mania in Black and White

Elever på Aalborg Katedralskole har gennem det sidste skoleår arbejdet med temaet SKAK under vejledning af billedkunstneren Søren Elgaard og lektor Henrik Juhl Andersen. Resultaterne vises dels i Husets Galleri, samt på Aalborg Katedralskole. Dertil afsløres en større udsmykning på to af Aalborg Katedralskoles gavle.

Program:

15.15: Der bydes velkommen Velkommen i gårdhaven på Huset Hasserisgade med musik af elever fra Aalborg Katedralskole, som har lavet en musical over emnet SKAK. Herunder bydes på en lille forfriskning.

Henrik Juhl Andersen og Søren Elgaard fortæller om projektet.

15.30: Jes Lunde, kulturrådmand ved Aalborg Kommune holder åbningstalen.

15.45: Afsløring af udsmykningsprojektet Aalborg Katedralskole

16.00-17.00: Udstillingerne er åbne Husets Galleri og på Katedralskolens multisal, A212 og A312 og der lægges op til skakspil med megabrikker med Aalborg Skakforening 1889 og i gårdhaven Huset

HEROES I.

BENT LARSEN (1935-2010) var elev på Aalborg Katedralskole fra 1950-52. Han var Danmarks første stormester i skak og var gennem en årerække rangeret blandt verdens bedste skakspillere.Han var også en glimrende formidler og talsmand for skakkens udbredelse i Danmark og i udlandet. Skakspillet har mange aspekter både psykologisk, socialt og historisk, hvad elevernes arbejder også afspejler.Det stammer formentlig fra Indien og nåede til Norden allerede i vikingetiden. Det var senere i 1800 tallet et populært spil i cafeerne i storbyer som Paris og Berlin. I Aalborg blev der stiftet en Skakforening tilbage til 1889. Den eksister i bedste velgående og formanden Bjarne Sønderstrup har også deltaget med inspiration til undervisningsforløbet. Skoleskakken er populær og bekræfter, at skakspillet fascinerer og udfordrer evnen til koncentration.

På den store udsmykning ses både et portræt af Bent Larsen, samt et stort skakspil, hvor brikkerne er specielt designet af Søren Elgaard. Udsmykningen er teknisk lavet til at kunne modstå det danske klima og vil også kunne ses udenfor skolen.

Det er tanken de kommende år, at fortsætte rækken af udsmykninger med andre HEROES, som har været elever på Aalborg Katedralskole.Blandt andre modstandsgruppen Churchill Klubben, digteren Morten Nielsen og arkitekten Jørn Utzon.

_______________________________________________________________________________

Billedkunstneren Søren Elgaard er født i Aalborg i 1951. Han har lavet adskillige større udsmykninger i Aalborg. Bl.a. den store murudsmykning på Hedegaards silo på Aalborg Havn ” Det røde bånd” i samarbejde med Tech College. Han har også malet udsmykningen på portnerhuset ved den gamle Eternitfabrik. Hertil udsmykninger på Aalborg Universitet og Amtsgaarden. Han debuterede i 1973 på Kunstnernes Efterårsudstilling og er medlem af Vrå-Udstillingen og Den Frie Udstilling.

www.sorenelgaard.dk.

________________________________________________________________________________

Henrik Juhl Andersen er født i 1963 i Aalborg. Han har været lektor ved Aalborg Katedralskole har været lektor i billedkunst, historie og arkitektur og design siden 1996.Han har taget initiativ til flere elevudstillinger i det offentlige rum blandt andet på Kunsten og Kunsthal Nord og den store udsmykning på Frihedens Plads, Vesterbro 99. lavet i anledning af Churchill Klubbens 70 års jubilæum. Henrik Juhl Andersen er også billedkunstner og udstiller under navnet Hvidbjørn. Ligeledes har han samarbejdet med fotografen Lars Horn under kunstnernavnet Horn/Andersen.

Pokalstævne Pinsedag

Aalborg Skakforening tilmelder følgende hold til stævnet pinsedag i Middelfart:

Breddehold:

1. Sune Kovshøj, 2137

2. Simon Nørgaard, 1665

3. Gabriel Stricker, 1638

4. Morten Andersen, 1400

Senior 65+:

1. Bjarne Sønderstrup, 2037

2. Christian Volmer Nielsen, 1955

3. Arne Fjordside, 1764

4. Hans Peter Rasmussen, 1763

Junior:

1. Yehor Repey, 1725

2. Kevin Li, 1200

3. Samuel Fibiger, 1000

4. Theodor Fibiger, 1000

Der er afgang 8.15 fra Aalborg. Stævnet starter kl. 11 i Lillebæltshallen.

Forårshurtigskak

På 6 tirsdage spilles 3 runder hurtigskak med betænkningstiden 15 min. + 10 sek./træk. Man kan frit tilmelde sig en enkelt aften. Se turnering på https://turnering.skak.dk/TournamentActive/Details?tourId=28853

Kom kl. 19 og tilmeld dig aftenens runder. Matchning foretages på aftenen, “modificeret Monrad”. Ingen indskud, ingen præmier.

I alt 18 runder, 14/5, 21/5, 28/5, 4/6, 11/6 og 18/6

Flest scorede points samlet giver ret til titlen “Klubmester i hurtigskak”.

25/6 holdes sommerferieafslutning med lynskak.

Foredrag og simultan med IM Filip Boe

Tirsdag d. 7. maj kl. 19 vil Filip Boe fra Skanderborg Skakklub besøge Aalborg Skakforening. Filip vil vise et parti, måske fra den seneste deltagelse i Landsholdsklassen ved DM i Svendborg?! Dernæst vil han kl. ca. 20 spille simultanskak mod 20, primært for deltagerne i skakundervisningen og juniorafdelingen.

Sune klubmester

I aftes lykkedes det for Sune at generobre titlen, nu for 7.gang. Men der skulle hjælp til fra Shagen, der overraskende flot vandt over Hans, der ellers lå til at vinde titlen efter et imponerende comeback i klubturneringsregi. Hans har således ikke deltaget i mange år, men har dog vundet klubmesterskabet én gang før, nemlig i 1984! Sune vandt aftenens parti over Sigis, og sluttede med 6 af 7, mens Hans fik 5½.

Klubturneringen er ikke helt færdigspillet, idet der mangler et par partier, der afvikles næste tirsdag 30/4. Der vil være præmieoverrækkelse 7/4.