Himmerlandsturneringen 2013 – 4. runde

Poul D – Patrick Lemonnier 0 – 1
Basis 4:
Pia Nielsen – Lars Erik ½ – ½
Set med Aalborg øjne ikke den bedste runde – snarere kan man sige, at der var tale om de spildte muligheders runde! I mesterklassen var lyspunktet Carl Johan, som gjorde kort proces mod Niels P. og vandt ubesværet. Niels spillede ret hurtigt forkert og overså officersgevinst, hvorefter han opgav. Jeg så ikke meget af partiet mellem Benny og Søren, men ifølge Søren var der chancer til begge sider, men pointsdeling var ok. Jørgen Jørgensen udbyggede sit stakit med 4 af 4. Det så ud som om, at Finn ikke fik udlignet med sort, og måtte give en bonde for at undgå mat. Så kke hvorledes partiet sluttede. I basis 1 stod HP lidt presset mod Mogens, men der var ingen sprækker i forsvaret, og partiet endte remis. I mit eget parti havde jeg chancen for at få en lille, men klar fordel, hvis jeg havde slået med bonde på e5, som tillod mig at komme ind på 7 række. Af uforklarlige grunde slog jeg med tårnet, og herefter var det mig som skulle passe på. Partiet var dog i balance og vi indgik en fredelig remis. Havde ellers set på Chigorin, som Lars spillede mod Mogens Nielsen, men Lars valgte denne gang en anden opstilling. I basis 2 skulle Per ha’ sort mod sin ynglingsmodstander Allan Eriksen, hvilket Per proklamerede inden partistart. Om Per også er Allan’s ønskemodstander melder historien ikke noget om. Svaret blæser i vinden. Per fik et par bønder for kvalitet, men det lykkedes ikke at få partiet ud over remisgrænsen. I basis 3 havde Poul spillet sig frem til en meget flot og afgørende stilling. Desværre fik Poul gummiarm, da han skulle til at høste frugterne af sin gode stilling, og trak sig baglæns, og Patrick kom til modspil. Til sidst gik det helt galt for vor mand, som endte med at smide et sikkert point. Ærgerligt – men der er tid til nye slag og forhåbentlig sejre! Dagens publikumsparti stod i basis 4 melem Pia og Lars Erik, hvor der var kødrand omkring partiet. Pia ofrede ukorrekt, løber for to bønder og herefter var det Lars som svingede taktstokken. Pia trode hun havde evigskak, men i stedet fik hun deplaceret sin dronning, og det var spil til et mål. På et tidspunkt havde Lars 2 muligheder for matsætning, men valgte en tredje. Alligevel var partiet fortsat klart vundet., men trætheden var begyndt at indfinde sig. Partiet sluttede remis, og som Pia sagde efterfølgende, vi spiller til sidste fløjt. I næste runde venter Gunnar Poulsen, som har maksimum. Med en sejr kan Lars bringe sig i spidsen for turneringen.
I mesterklassen jagter Søren og Carl Johan, hver med 3 point, Jørgen Jørgensen, som er gået i udbrud. Så hvis partierne mager sig så venter der et topopgør i sidste runde hvor Søren har hvid mod Jørgen Jørgensen. Finn har 1 ½ point. I basis 1 har 3 spillere , Henning L.arsen – Mogens Nielsen og Carsten Espensen fra Aars / Nibe lagt sig i spidsen med 2 ½ point i den meget jævnbyrdige gruppe. Arne 2 p. og Hans Peter 1½ p. Per fordoblede sin score i basis 2, hvor KeldJohansen, Skørping har lagt sig i spdsen med maksimum 4 point. I basis 3 har Poul stadig kontakt med toppen med 2½ point og i basis 4 indtager Lars Erik en fornem 2. plads med 3½ p. uden tabspartier.
Hvis jeg har taget fejl i vurderingerne af nogle partier, så må i lade høre fra jer!

Skakhilsener Arne