Holdskak – Aalborg 4

Så lykkedes det at hente den første sejr i holdturneringen, da vi på udebane vandt 4 1/2 – 1 1/2 over Sæby 1. I de første 2 runder har vi spillet tætte opgør mod to af forhåndsfavoritterne til oprykning, Aalborg 3 og Aars/Nibe 1. Vi synes selv at vi fortjente mere mod Aalborg 3 end det klare nederlag på 1 1/2 – 4 1/2, som blev resultatet. Om ikke andet har vi bidraget til 3. holdets selvtillid, selv om vi gerne villa ha’ drillet dem lidt. Referat fra matchen kan læses andetsetds på hjemmesiden. I 2. runde mødte vi som nævnt Aars/Nibe 1 hjemme. Det blev en spændende match, hvor vi ikke kan være utilfredse med resultatet et knebent nederlag 2 1/2 – 3 1/2. På første bræt fik Johan med sort ikke mange ben til jorden, og Jesper Salomonsen vandt, som jeg så det, fortjent. Hugo – Benny Grønhøj, så også meget kritisk ud undervejs, men Hugo forsvarede sig godt og da krudtrøgen lettede opgav Benny. Måske en lidt heldig sejr, men Hugo kæmpede flot. På 3 bræt mødte jeg Niels Pedersen, som jeg efterhånden har dystet en del med. Åbningen blev fransk, ikke overraskende, og langt hen ad vejen stod jeg ok, men jeg fik svækket min kongestilling, og Niels fik et farligt angreb, og den bedste stilling. I tidnøden gik det galt, og jeg måtte bide i det sure æble. Torben vandt et fint parti mod Søren Grønhøj med de hvide brikker. Søren spillede på et tidspunkt Da5?, som tillod Sd5 med afgørende fordel for hvor mand. Partiet Mogens Nielsen – Gert så længe lige ud, men Mogens var bedre til at manøvrere sine brikker og vandt fortjent. Gert kommenterede selv med at han var noget rusten. På 6 bræt mødte Hans Peter og Henning Larsen. De har i tidernes løb udkæmpet drabelige kampe, og mange gange har HP i Hennings tidnød trukket det længste strå. Længe så det ret lige ud, men Henning vandt på en smart måde en bonde, og herefter var det op ad bakke for H.P., som dog forsvarede sig godt og til sidst blev spillerne enige om remis.
I 3. runde mødte vi Sæby 1, som på forhånd er et af de hold, som vi sandsynligvis skal kæmpe med om at undgå nedrykning. Vi stillede op uden Steve, som er blevet arbejdsramt. I hans sted havde vi fået Kasper med. I den første time var der ikke noget som tydede på, at vi skulle hente en klar sejr. Bortset fra Johan på topbrættet stod vi ikke ligefrem prangende. Hugo var nede med en bonde og jeg selv var havnet i stormvejr mod Per Visti. Torben stod også lidt presset med Jens Emil Hansen, og jeg brød mig heller ikke om Kaspers stilling uden rokade. Men lidt efter lidt gik det vores vej. Johan vandt flot på 1. bræt over Esben Munch. Jeg så ikke lige hvordan det gik for sig. Lidt efter fik Hans Peter fat, og jeg selv fik efter et par svage træk af min modstander en klart vundet stilling, som det på forunderlig vis lykkedes med at smide væk. I en stilling hvor min modstander var i træktvang, og jeg havde mat i 4 tillod jeg et dronningoffer, som førte til pat! Øv! Kasper fik også langsomt overtaget og vandt fortjent. H.P. førte også sin gevinst stilrent i mål. Til sidst sad Hugo og forsvarede sig i et tårnslutspil med bonde mindre, som det lykkedes at holde remis. Nu er vi i gang, og vi ligger godt placeret i midterfeltet. I næste runde først i det nye år, tager vi hjemme imod Nørresundby 2.
Nu fungerer 7. HK hjemmeside, så det er muligt at se enkeltresultater og ratingudvikling m.m.
Holdlederen må med skam meddele, at jeg er ene om på holdet at ha’ underpræsteret!

NB. Vi fejrer klubbens 125 års jubilæum den 28. december på Vissebakkegård, så reserver allerede nu datoen. Mere herom på hjemmesiden.