Holdskak: Sidste runde

7. og sidste runde i 1. og 2. division afvikles den kommende søndag.

1. holdet spiller i Esbjerg mod Evans, Vejle.
Aalborg 1 har spillet en flot sæson, og ligger inden sidste runde på en flot 2. plads, 2 point efter førerholdet Nordre, der dog bliver svære at hente, da de møder nedrykningsdømte Viborg i sidste kamp.

Aalborg 2 mangler 1 point i at være helt fri af nedrykning. Modstanderen Silkeborg mangler også 1 point, inden holdet kan kalde sig 1. divisionshold.

Aars rykker ned, mens det ser ud til at matchen Randers – Skive 2 bliver afgørende for, hvem der skal med ned. Randers kan klare sig med 4 – 4

Aalborg 2 har igen igen igen været ramt af et hav af afbud (19 stk) gennem sæsonen ??

Hovedkredsturneringen afsluttes på tirsdag med sidste runde.

De to mesterrække hold har spillet meget op og ned. Aalborg 3 har dog kun tabt 1 kamp i sæsonen.
DSA har jo trukket sit hold, og der bliver med stor sandsynlighed kun denne ene nedrykker fra M-rækken.

I A-rækken kører det bare for klubbens hold. 3 Aalborg hold på de 3 øverste pladser!

Samme gør sig gældende i B-rækken, hvor klubbens 3 hold ligger nr 1, 2 og 3. Sådan!!

7. runde:

Skørping 4 – Aalborg 9 . . . . 1 – 3

Aars 3 – Aalborg 11 . . . . . . . 0 – 4

1. Kort referat fra Aalborg 11 ude mod Aars 3 i B-klassen
    Det var en ren fornøjelse at afslutte med en 4-0 sejr. Oscar Knudsen og Simon Nørgaard var hurtige færdige, og Sebastian Truong stod meget lige indtil han fik Jørgens dronning låst inde til en tårn-afbytning, og opgav efterfølgende.
    Så ventede man kun på holdlederen som stod i en låst remi stilling, men som køkkenchefen HP altid siger, du låser altid dig inde. Jeg, tog livrem og seler og tog en chance og fik en fribonde e til dronning og unge Tobias opgav med små 20 minutter og mine 2,58 tilbage på klokken.
    Det har været en fantastisk god turnering med de friske unge drenge. ?
    – Alle var motiveret og god energi, og tak til jer.
    Men, bliver nødt at fremhæve Simon Nørgaard med 6 sejre af 6 mulige og fantastiske 248 rating!!!
    Ny rating på ranglisten Aalborg 1614!!! BUM!!!
    Kæmpe cadeau herfra!

2. Sidste runde i divisionerne. Aalborg 1 blev nr. 4 i 1.division gr. 2 og Aalborg 2 nr. 6 i 2.division gr. 4.
    1.holdet var på langfart til Esbjerg, hvor holdet skulle møde Evans Vejle. Efter 6.rundes fine udebane sejr 4½-3½ over SK1968 fra Aarhus lå vi på en 2.plads og var nærmest i “oprykningsfare”(!), to points efter Nordre (i fare, fordi ingen p.t. ønsker at spille i Skakligaen!). Men disse ambitioner skulle hurtigt få et knæk, idet vi på dagen måtte stille med 3 reserver. Coronaen med mere kræver stadig sine ofre. Kasper, Edgar og Elena meldte fra og vi tog Christian og John fra 2.holdet og Arne fra 4.holdet med i stedet for. Det blev et nederlag på 3-5 mod Vejlenserne, men 3½ havde været mere rimeligt, idet Ivar ærgerligt måtte nøjes med en remis med dronning mod tårn, efter at have udspillet sin højere ratede modstander. John vandt som den eneste, mens det blev remisser til Ivar, Jacob, undertegnede og Arne. Det blev til i alt 31 points og “kun” en 4.plads. Dog udmærket i forhold forventninger (en 6.plads i rating) og til omstændighederne med mange afbud. Vores score blev grundlagt med de store sejre over nedrykkerne fra Viborg og Herning. Se https://holdskak.skak.dk/TeamTour/Table?teamTourGroupId=333&teamTourId=69#. Topscorer blev undertegnede med 5½. Men jeg var også placeret lidt mere ydmygt på holdet denne gang.
    2.holdet skulle i sidste runde til Skive endnu en gang, men denne gang spille slutrunde mod klassens duks Silkeborg. Holdet var igen ramt af masseafbud, men dette skyldtes til dels at vi havde brugt bræt 1 og 3 i Esbjerg. Ugen op til en divisionskamp har efterhånden til et mareridt for Arne og mig. Afbuddene vælter ind, og det er svært at finde reserver med få dages varsel. Heldigvis er vi en stor klub, men det er altså ikke optimalt at skulle hente reserver som nr. 76 på styrkelisten. Og vores ujævne holdopstilling giver jo også en skævvridning i divisionen. Hvem er så heldige i at møde os reservespækket opstilling?
    Holdets indtil da fine præstation forduftede i 6.runde mod Skive 2, hvor holdet med 5 reserver måtte nøjes med 2½ points. Kravet til at undgå nedrykning var derfor, at holdet skulle have ét point mod Silkeborg, og så skulle Skive 2 vinde 4½-3½ over Randers. Denne tilsyneladende usandsynlige hændelse skulle dog netop ske, og redningsmændene var Kamen og Niels Gorm, der sikrede to remisser. Holdet sluttede på en 5.plads med 25 points, ½ point foran Skive 2 og Randers. Se https://holdskak.skak.dk/TeamTour/table?teamTourId=69&teamTourGroupId=337# Kamen blev topscorer med 4 af 7. Imponerende, da Kamen var placeret på 8.bræt fra start, men i mange kampe spillede højere oppe, og i praksis ikke spillet et “rigtigt” parti skak før turneringen, kun på nettet. Flot.
    Næste år skal vi altså prøve at undgå alle disse afbud. Noget er selvfølgelig selvforskyldt, idet vi nok ikke har været tilstrækkelig omhyggelige med at få tilsagn på forhånd. Men sygdom, arbejde og familieforhold kan vi selvfølgelig ikke gardere os imod. Men måske skal vi investere i 8 Mayland-kalendere med divisionskampene plottet ind på forhånd?