Årets julebuk

Nørresundby skakklubs seniorturnering – 5 runder på torsdage eftermiddage – sluttede på dramatisk vis i gruppe 1.
Niels-Jørn Andersen, Nørresundby vandt uden kamp over Normann?? (husk at melde afbud)
Fjordside-Winkler blev remis efter et meget spændende parti, mens turneringens sidste parti Kurt P – Preben N var et kapitel for sig – spændende og med en meget dramatisk og uventet afslutning.
Kurt pressede på fra start, men jeg forsvarede mig fint. Kurt ofrede så uforståeligt en kvalitet i helt lige stilling (iflg Fritz), sort fik fordel. Kurt tilbød remis, sort afslog selvfølgelig, og vi når frem til træk 54 hvor sort har ofret kvaliteten tilbage, så der kun er kongerne og bønder tilbage på banen, og så sker katastrofen i følgende klare vundne stilling (sort i trækket):

Hvid: Kd2, f2, g3, h4
Sort: Kf3, b6, f7, g6

Fritz siger +12,7 fordel til sort, men men i stedet for at spille f5 (som Niels-Jørn foreslog bagefter) spiller sort Kxf2, hvorefter kurt spiller g4 og frit løb mod baglinien for hvid bonde… surt, utilgiveligt. Frustreret, hidsig blev jeg, men heldigvis gik vreden kun over mig selv. Klappen gik ned..Til de tilstedeværende: Jeg er faldet ned igen heldigvis.
Resultatet betød at Kurt fik 2. præmien, som Arne burde have fået… undskyld Arne.
Niels-Jørn Andersen , der har holdt pause siden Vejgaard skakklub lukkede ned i 2011, vandt med 3,5 point med bedre korrektion end Kurt.
Derefter fulgte Arne med 3 point, Normann fik 2, men Torben og Preben sluttede med 1,5 point

Mit uforklarlige nederlag betød samtidig at jeg for første gang siden man indførte rating i 1980 røg under 1700.
Måske jeg skal holde mig til mit kamplederjob i divisionsturneringen?

Gruppe 2 med 8 deltagere sluttede knap så dramatisk.
Lars Lytzen vandt gruppen med 3,5 point!! Michael Bohnstedt, Nørresundby opnåede ligeledes 3,5 point, men Lars havde lidt bedre korrektion.
Leif Kræmmergaard nøjedes med 2 point, men han sluttede af med en fin aftrækker mod Gunner Poulsen, Tranum.

14 deltagere i turneringen – halvdelen fra Aalborg skakforening!

1. Arne Dan Fjordside

Til Preben. Du skal ikke undskylde. Når jeg ikke selv ser afgørende fortsættelse mod Torben. Tg5xg6! Som giver + 5, så er jeg vistnok selv mest skyldig. Jeg så syner, og var i slutstillingens heldig med remis.