DM starter

I morgen lørdag d. 12/4 skydes årets DM i skak i gang på Hotel Comwell Sport i Rebild. Aalborg Skakforening og Skørping Skakklub arrangerer som bekendt turneringen. Så kom til Rebild og oplev en af Danmarks største skakbegivenheder  på tæt hold. Mange Aalborg-spillere skal i aktion. Der bliver kæmpet i følgende klasser og grupper:

Landsholdsklassen (9 runder 12.-20. april). 10 af de absolut stærkeste danske spillere kæmper om retten til at kunne kalde sig Danmarksmester 2014. Feltet består af 4 stormestre, 5 internationale mestre og en enkelt FIDE-mester. Eneste nordjyske islæt i landsholdsklassen er den dobbelte danmarksmester GM Allan Stig Rasmussen, der repræsenterer Jetsmark Skakklub, selvom han nu er bosiddende i hovedstaden.

Søren Andersen - klubmester
Søren Andersen – Aalborg Skakforenings repræsentant i Kandidatklassen

Kandidatklassen (7 runder 15.-21. april). 23 stærke mesterspillere, der har scoret kandidatresultat i årets løb (eller har et ratingtal på over 2200). Vinderen af kandidatklassen får ret til at stille op i næste års landsholdsklasse. Fra Aalborg Skakforening deltager efterårets vinder af klubturneringen Søren Andersen.

Søren (2099) kommer op mod hård modstand i et felt, hvor de 5 bedste alle har betragteligt over 2300 i rating. Fra Nordjylland deltager også Jens Kølbæk fra Nørresundby samt Bjørn Møller Ochsner og Lasse Luther fra Jetsmark. Lasse scorede som bekendt et kandidatresultat sidste forår i kraft af en imponerende maksimumscore på 5/5 i Nørresundby Banks Forårs EMT, så det bliver interessant også at følge ham i det stærke felt.

Veteranklassen (5 runder 17.-21. april). 22 spillere over 60 år. Vor egen Kurt Pedersen repræsenterer klubben her og 7. hovedkreds er repræsenteret med i alt 8 spillere.

G7 (7 runder 15.-21. april). Åbne schweizergrupper på maks. 32 deltagere. Pt. er der 60 tilmeldte, så det bliver til 2 G7 grupper. Fra Aalborg Skakforening deltager: Carl Johan Andersen, Johan Holmström, Sune Kovshøj og Rulle-Per Jacobsen.

G5 (5 runder 17.-21. april). Åbne schweizergrupper med højst 16 deltagere. Pt. 25 tilmeldte men ingen fra Aalborg Skakforening.

Kort Påske 1 (5 runder 12.-14. april). Schweizergrupper med maks. 16 deltagere. Der spilles over kun 3 dage, så to dage er med dobbeltrunder. Pt. 19 tilmeldte. Fra Aalborg deltager Lars Lytzen, Thor Rasmussen og Steve Dahl (som for øvrigt scorede maksimum i Nørresundbys klubturnering for ganske nyligt).

Kort Påske 2 (5 runder 17.-19. april). Samme koncept som Kort Påske 1. 34 tilmeldte. Fra Aalborg har vi igen Steve Dahl samt Ellen Kakulidis.

Ud over alt dette kan du ved DM opleve et overflødighedshorn af skakaktiviteter: DM i lynskak (langfredag d. 18. april), live-kommentering af de bedste partier v. Nørresundbys Per Andreasen, foredrag om Bent Larsen v. Jan Løfberg og Per Andreasen, gode tilbud i Dansk Skaksalg og meget mere.

Så kom til Rebild i påskeugen og giv moralsk opbakning til Søren “Kandidatresultat” Andersen, Kurt “Veteran” Pedersen, Carl Johan “Kongeangreb” Andersen, Johan “Lejesvensker” Holmström, Sune “Klubmesteraspirant” Kovshøj,  Rulle-Per Jacobsen, Lars “Tårnhøj” Lytzen, Thor “Favoritdræber” Rasmussen, Steve “Maksimum” Dahl samt Ellen “Pige-danmarksmester” Kakulidis!

Hvis du får brug for kørelejlighed til Skørping, så skriv  på tråden andetsteds på denne hjemmeside.

1. På lørdagen med DM-åbning sluttede juniorene sæsonen, ikke i skønne “Rebild Bakker”, men på Kulturstationen et langt stenkast fra Comwell.

Og hvilken triumf for klubbens unge med en sand pokal og pengeregn, og med en tifreds juniorleder Hans Engen til stede ved den afsluttende præmieuddeling.

Martin F. Nielsen takkede af med en 2. plads – overgået på korrekton af en Hobro-spiller, hvilket var historisk. For første gang nogensinde strøg en Hobro-spiller helt til tops i bedste række!

Men først og fremmest bemærker man klubbens helt unge føre sig frem. Debutanten i gruppe 3, 7-årige Ture Jungberg Nielsen sikrede sig 2. pladsen, foran Tobias Larsen og Aparna Bennerjee på de følgende pladser. Aryan Bennerjee og Katrine Eskildsen deltog i samme gruppe.

Og i begyndergruppen var der mere at juble over.
    Freja Jungberg Nielsen sejrede foran Rasmus Hagensby!!
    En rigtig jubeldag, der som skrevet også udløste pengepræmier til flere af de unge talenter!

En jubelsæson for juniorklubben. Det ser lyst ud de næste mange år for den jubilerende klub.
    En ny generation er på vej!

2. Jan Peter Lysberg

@ Preben og Hans:
    Tillykke til Jer, Vores ungdom og klubben med sæsonens endog meget fine resultater.

@Kort påske 1.
    Gode resultater og ind i mellem godt spil af alle vores deltagere !!!
    Det er dog lidt irreterende, at DSU nye turneringssystem har nogle mangler. Forventet score og ny rating er kun beregnet for sidste runde og ikke sammenlagt for alle runder. Thor har skrevet på facebook, at hans nye tal bliver 1836, medens Steve må stige, og det gælder sikkert også for Lars.