Formandens beretning 2023

Denne beretning skal desværre startes med at mindes to af vore ældste medlemmer, der er gået bort for nyligt. Det drejer sig om Jørgen Nielsen og Normann Hansen.

Jørgen trådte som 15-årig ind i foreningens lokaler helt tilbage i 1957, og blev en af foreningens største navne gennem tiderne. Afbrudt af perioder i København spillede han i alt 196 divisionskampe med en scoringsprocent på 49, hvilket er rimeligt imponerende, da mange af dem var på 1. bræt. Han var med til at spille klubben op i øverste række tre gange, i 1963, 65 og 2005. Han deltog i landsholdklassen to gange, i 1966 og 1980, sidste gang efter at han vandt kandidatklassen med 8½ af 11, -faktisk af 10, da han på grund af flyforsinkelse kom for sent til første runde ved DM i Nørresundby. Han blev klubmester 4 gange, senest i 2010, 50 år senere end første gang! I korrespondanceskak (dengang man spillede det!) var Jørgen med et ratingtal på 2488 nr. 10 på den danske styrkeliste i 1990. Som person var Jørgen uforlignelig. Det var altid en festdag, når Jørgen kom på besøg hos min familie. På de mange ture med divisionsholdet kunne snakken gå så ivrigt, at man nogle gange næsten glemte at dreje fra på motorvejen sydover. Jørgen vil blive savnet!

Normann figurerer første gang i foreningens protokoller i 1964, hvor han vandt B-klassen i klubturneringen 64-65. Allerede i 66 stillede han op på 1.holdet i 2.division. Skakken blev således en livslang passion, og han var til det sidste aktiv på turneringsfronten, -en overgang var han Nordjyllands flittigste turneringsdeltager. Han vandt tilmed i sin sidste turneringsdeltagelse her i foråret, idet han sejrede med 4 af 5 i Nørresundbys Seniorturnering. I holdskakken, hvor han senest stillede op på klubbens “veteranhold” var han med. Normann havde en periode en “afstikker” til Brønderslev, hvor han havde sit revisionsfirma, og hvor han var også var formand for skakklubben nogle år. Han var dog som klubbens trofaste revisor medlem af Aalborg Skakforening gennem alle årene. Æret være hans minde.

Endnu et dødsfald ramte her i sommer, nemlig min bror Thue Sønderstrup. Thue spillede som teenager i 60’erne et par klub- og byturneringer, men fik så andre interesser og flyttede til København, da han skulle studere. Men han vedligeholdt skakinteressen og forblev medlem af Aalborg Skakforening gennem alle årene.

Beretningen beskæftiger sig herefter med resultaterne i holdskakken og i turneringer. Førsteholdet stillede op i 1.division gr. 2 med følgende holdopstilling:

1. Edgar Parra, 2. Ivar de Hoogt, 3. Jens Kølbæk, 4. Sune Kovshøj, 5. Jacob Würtz, 6. Bjarne Sønderstrup, 7. Elena Steffensen, 8. John Nyholm Hansen

Vi havde således mistet Kasper Skaarup i forhold til forrige år. Vi startede igen lidt ”shaky” med 3 reserver at tabe 3-5 til Skolerne 2. Derefter 4-4 mod Esbjerg (kun med 2 reserver!), og der er langt hjem fra Esbjerg, når vi føler vi skulle have vundet sikkert. I 3.runde blev det til et nederlag på 2½- 5½ mod topholdet fra Fredericia. Igen med 2 reserver, så det var tåleligt. I 4.runde stillede vi endelig op med fuldt, og det gav så pote med en sejr 4½-3½ over Silkeborg. I 5.runde tabte vi 3-5 til Jetsmark, og det bemærkelsesværdige var her, at Edgar flot spillede remis mod stormester Allan Stig Rasmussen. I lokalopgøret mod Nørresundby i runde 6 lykkedes det os for første gang i umindelige tider at vinde. Matchen endte med 5-3 med sejre til Jens, John og mig selv. Det affødte nogle bittersøde kommentarer på Nørresundby Skakklubs hjemmeside, hvor Per Andreasen udskammede Jens for ”at lægge sin gamle klub i graven!” I sidste runde mødte vi 68 II, og var rimeligt sikre på at undgå nedrykning, men alligevel lidt sløvt med 2 reserver at tabe med 3-5. Vi sluttede på en 6.plads med 25 points. Det vigtigste var at undgå nedrykning, og den overlod vi ”høfligst” til 68 II og Nørresundby. Første gang i umindelige tider er vi nu placeret foran bysbørnene i divisionsturneringen. Topscorer på vores hold blev John Nyholm Hansen med 5 af 7.

Andetholdet stillede op i 2. division gr. 4. Holdet var igen generelt ramt af mange afbud, og nogle af dem var til dels uforskyldt, da 1.holdet flere gange havde brug for spillere. Mange kampe var derfor ”op ad bakke” mod stærkere hold, men et par gode sejre på 5-3 mod Skørping og 5½-2½ mod Nørresundby 2, hjalp til at scoren i alt blev på 22½ points, hvilket gav en 6.plads. Dermed blev nedrykningspladserne overladt til Skive 2 og Nørresundby 2 (en hård sæson for naboklubben!).

I hovedkredsens holdturnering stillede vi op med 3 hold i mesterrækken, 4 i A-rækken og 1 i B-rækken. I mesterrækken blev Aalborg 4 nr. 2 med 24 points foran Aalborg 3 med 22½. Aalborg 5 indtog 5.pladsen med 20½. Aars vandt rækken med 27½ og får nu chancen i 2.division. Vi kunne igen stille med hele 4 hold i A-rækken, men denne gang var vi ikke så dominerende i klassen. Aalborg 7 besatte 2.pladsen, Aalborg 8 4.pladsen, mens Aalborg 6 og Aalborg 9 måtte tage til takke med de to sidste pladser i rækken. Noget tyder på, at nummereringen af holdet ikke altid følger styrken?! I B-rækken var der kun 3 hold tilmeldt, og her blev Aalborg 10 nr. 2.

Aalborg Byturnering 2022 blev igen spillet på skift i Aalborg og Nørresundby. 36 spillere deltog i turneringen, hvoraf de 21 var fra Aalborg Skakforening. Turneringen sluttede det resultat at klubben fik 7 ud af 9 præmier! I øverste gruppe var det lige ved og næsten for Sune Kovshøj, der igen igen måtte se Per Andreasen løbe med bymesterskabet. Sune fik 5, Per fik 5½.

I basis 1 vandt Daniel Djaf Madsen med 5½ foran Shagen Djanian med 5. I basis 2 var det Hartvig Hansen (nu Holdensen) foran Uffe Brixen Egeberg, begge med 5½ og i basis 3 gjorde Ehor Repey rent bord med 7 af 7. Her fik Lars Lytzen en 3.plads med 4½.

DM 2022 blev spillet i efterårsferien i Svendborg. Edgar Parra og Elena Steffensen var med i kandidatklassen. Ture Jungberg vandt flot ”Kort Påske 1, gr. 2” med 4½ af 5.

Skørping Skakklub genoptog i efterårsferien deres Løvfaldsturnering. Her var der 30 deltagere med i alt, og heraf 7 fra Aalborg. En præmiehøst på 3 må siges at være godkendt. Sune Kovshøj vandt øverste gruppe med 3½ af 6, Hugo Falberg blev nr. 2 i næstøverste gruppe og Jens Ole van de Weerd blev nr. 2 i nederste gruppe.

I Six Days Budapest November 2022 deltog vores mexicaner Edgar Andre Parma Becerra. Han endte på en 2.plads og scorede 6 point af 9, men modstanden var desværre ikke så stærk, at det gav rating. Edgar har for nyligt brugt lidt af sommerferien på at deltage i en Open i Valencia. Scoren blev på 5 af 9 (egentlig 4 af 6) og en lille ratingfremgang på 8 (ratingperformance 2188). I 8.runde vandt Edgar over IM Sohas fra Indien (2350).

I vinterferien uge 8 arrangerede vi atter Senior-DM i vore lokaler på Teknisk Gymnasium. Vi havde 7 med i turneringen, der i alt havde 50 deltagere. Flere af vore medlemmer klarede sig flot: Jens Kølbæk, blev således en nr. 4 i 65+, Elena Steffensen vandt 2.præmie i 50+ (og kan måske kalde sig kvindelig seniordanmarksmester?), hvor Kim Pors vandt ratingpræmie for spillere i nederste gruppe. Vi havde igen ære af arrangementet, der blev krydret med foredrag af John Rendboe og en festlig stævnemiddag, hvor norske Øystein Johnsen på trompet og Tom Skovgaard på flygel underholdt, så ikke et øje var tørt.

DM 2023 i påsken blev igen afholdt i Svendborg. Det var tilsyneladende for langt væk fra Aalborg, da vi for en sjælden gangs skyld ingen deltagere havde med.

I Nørresundby Skakklubs klubturnering blev Yasin Shah fra Aalborg Skakforening med 8½ af 9 nr. 1 i gr. 2, hvilket gav en ratingfremgang fra 1383 til 1647. Imponerende af en forholdsvis ny spiller, der startede i Himmerlandsmesterskabet 2022 med 1000 i rating. I samme turnering blev Sune Kovshøj nr. 2 i øverste gruppe med 7½ af 9. I Nørresundby Skakklubs seniorturnering besatte vi de 3 øverste pladser ved Normann Hansen, Torben Winkler og Arne Fjordside. Normann sluttede så passende sin karriere på toppen!

I Skørping Skakklubs klubturnering blev Sune Kovshøj nr. 2. Johann Stanislaus vandt gruppe 3 i Kalundborg Efterårs EMT 2022. Uffe Hellsten deltog i september 22 i Hit Open i Nova Gorica i Slovenien. Resultatet kan ikke opspores.

I Himmerlandsturneringen 2023 havde vi (kun) 4 deltagere med ud af 32. Til gengæld vandt 2 af vore deltagere i basis 1 begge præmier, nemlig Johann Stanislaus med 6 points og Uffe Hellsten med 5½.

Nordjysk Pokalholdturnering havde deltagelse af 10 hold, hvoraf de 6 var fra Aalborg. Vi besluttede igen at lave det til en ”social” turnering, således at Aalborg-holdene var nogenlunde lige stærke. Denne gavmildhed benyttede Nørresundby sig af ved at vinde turneringen foran Jetsmark. Individuelt gjorde Mads Alberg det flot ved at score 6 af 7 på 1.bræt. Ved finalestævnet i Skanderborg stillede vi med et juniorhold og et breddehold. Juniorerne klarede sig fint, breddeholdet knap så godt, men dejligt at vi kunne vise flaget!

Der har været afholdt 6 Nordjyske GP-turneringer her i sæsonen. Det første i Aalborg havde 32 deltagere, hvoraf 15 kom fra Aalborg. I den samlede stilling vandt Ture Jungberg 1.klasse, mens Jens Ole van de Weerd vandt 2.klasse. I Viborg Hurtigskak vandt Lars Lytzen præmie i ratinggruppe 5.

Efter vinterturneringen holdt vi en række hurtigturneringer med tre runder pr. aften. Det virkede igen til at fungere udmærket med pæn deltagelse. Martin Møller, Gabriel Stricker og Johann Stanislaus boltrede sig fint!

Vi var af Aalborg Kommune inviteret til ”Idrætsmødet” 2.-4. maj. Her stillede vi kæmpeskak og skakspil op i Kildeparken, og havde besøg af flere skoleklasser. Endvidere har vi på invitation fra ”Aalborg Cityforening” en lørdag og 4 tirsdage i juli afholdt Gågadeskak på Bredgade Torv, med stor tilskuerinteresse til følge. I ”Sommerskak – Når du har tid -2023”, arrangeret af Nørresundby Skakklub har vi haft pæn deltagelse. Ricardo Aramburu scorede 3½ af 4 og vores nye mand Gabriel Stricker 3 af 4. Torben Winkler inviterede igen til haveskak, men knap så mange benyttede sig af tilbuddet. Måske flere næste år?

Jens Kølbæk har igen deltaget ved Senior-VM for hold, denne gang i Polen og igen klaret sig godt på 1.bræt på holdet SK2023. Efter en dårlig start med kort rokade (to nuller), spillede Jens sig op og scorede i alt 4 af 7, bl.a. med sejr (igen!) over IM Birnboim som remisser mod IM Glienke og GM Ftacnik. Dette gav en ratingpræstation på 2181.

Fiduspokalen til spilleren med den største ratingfremgang går til Daniel Tylvad med sin fremgang fra 1157 til nu 1594, i alt +437. Topscorerværdigheden for højeste score i holdturneringen går denne gang til Torben Winkler, der her scorede 6 af 7 på ”veteranholdet” i mesterklassen.

Klubmesterskabet for sæson 2022-2023: I efterårsturneringen havde 50 deltagere meldt sig. Klubmester blev Sune Kovshøj med 6 foran Edgar Parra med 5½. Sigitas Dagilis vandt basis 1 foran Hans Peter Rasmussen og Shagen Djanian basis 2 foran Simon Nørgaard. Yasin Shah vandt basis 3 foran Ehor Repey, Bent Kiel (Nørresundby) basis 4 foran Frederik Rasmussen. Endelig vandt Daniel Tylvad basis 5 foran Martin Drastrup.

Forårsturneringen havde også 50 deltagere og her blev der spillet i 3 større grupper. Øverste gruppe på 18 deltagere blev vundet af Bjarne Sønderstrup, der derfor også kan kalde sig klubmester. Nr. 2 og 3 i gruppen blev Sune Kovshøj og Edgar Parra. Gruppe 2 med 16 deltagere blev vundet af Oliver Mølgaard foran Bent Kiel og Daniel Tylvad. Endelig blev gruppe 3 med 16 deltagere vundet af Jørgen Peter Ærthøj foran Rasmus Borup og Lars Lindhard.

juniorfronten har vi igen fået stor aktivitet med Lars Erik Lytzen og Johann Stanislaus som hjælpere for Hans Engen. Hans har meldt afbud til generalforsamlingen, men sendt en mail, hvor der står: ”Med hensyn til juniorafdelingen kan du måske sige i din beretning at det går rigtig godt og at vi var 20 til sæsonafslutning. Yderligere kan du nævne, at de har deltaget aktivt i Junior Grand Prix stævner rundt om i Nordjylland. I sidste stævne havde vi så mange stærke spillere med at øverste 8-mandsgruppe havde 7 fra Aalborg. Vinder blev Ture som normalt ikke stiller op fordi modstanden i JGP er for svag for ham, men han måtte kæmpe til det yderste for at vinde – især mod Ehor!” Ehor deltog i efteråret ved U-DM 2022, der blev afholdt i Odense. Ehor spillede med i U-12, der havde 17 deltagere. Her blev det til 4½ af 7, hvilket rakte til en 4.plads i gruppen. Og så deltog han også i Aarhusmesterskabet 2023 med en lille ratingfremgang til følge.

I november blev vi af Aalborg Tekniske Gymnasium spurgt om vi kunne lave en uges skak-workshop omkring FN’s verdensmål i forbindelse med en emneuge. Det skulle handle om ”unges trivsel”. Det sagde vi selvfølgelig ja til, så Hans Engen og jeg havde en fornøjelig uge med 40 interesserede gymnasieelever. Jacob Würtz og jeg var også inviteret til at spille simultan mod 22 på Aalborg Handelsgymnasium. Det viser bare, at skakinteressen er stor for tiden!

Jacob Würtz skal også takkes for at tilbyde undervisning til de voksne, hvor der også har været fin assistance af Christian Hartvigsen og Shagen Djanian med flere. Jeg vil også gerne takke Hans Peter for altid trofast brikopsætning og kaffebrygning. Ved senior-DM fik HP hjælp af Hugos kone Aase, som derfor også skal takkes.