Glædelig Juleopgave

Her i den tilstundende højtid vil jeg lige benytte lejligheden til at bringe en lille julekonkurrence, hvor hovedpræmien er gratis deltagelse i næste klubturnering!
Stillingen er:
Hvid: Kg1, Df6, Tf1, Sf5, f2, g2, h3
Sort: Kh7, Dc6, Te4, Tg7, Ld4, c7, e5, e6, h6
Sort er i trækket og fører med et tårn, men overser matten på g7.
1. Hvordan kunne han have afgjort partiet hurtigst? Alle varianter skal med!
2. Hvem spillede?
3. Hvem kom først med den rigtige løsning?
Svar kan sendes på mail til bfs(snabela)stofanet.dk.
Jeg ønsker alle vore medlemmer Glædelig Jul og Godt Nytår.
Bjarne

1. Det lader til, at det kun er Carl Johan, der leger med. Men han har ikke løst opgaven tilfredsstillende endnu, så jeg kommer lige med et par ledetråde.
    Jeg kan røbe, at partiet var fra et opvisningsparti på Islandsk TV i 2006. Hvid havde lige ofret tårnet på c6 for at trække dronningen væk fra d6, hvor den var dækket. Efter at dronningen slog tårnet på c6, gav det plads til Sh4-f5, der truer mat på g7 og skak på h6. Springeren kan ikke slås pga bindingen på 6.række. Sort rørte ved kongen og blev mat på g7. Dd7 dækker matten på g7 og vinder partiet, da skakken på h6 ikke er noget værd. Men en meget berømt skakspiller ringede straks til TV-kommentatoren Helgi Olafsson og fortalte, at Txg2+ vinder. Hvad er varianterne, hvem spillede og hvem ringede?

2. Så fik jeg et rigtigt og fuldbyrdigt svar fra Bo Torpegaard, og jeg vil derfor slutte konkurrencen, da jeg ikke vil give flere gratis billetter til klubturneringen.
    Svarene på opgaverne kan findes på:
    http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=3546 og det morsomme er jo, at det var Bobby Fischer, der kom med løsningen. Jeg fandt selv opgaven i Helgi Olafssons fantastiske bog “Bobby Fischer comes home”, som jeg købte på Island, da jeg var deroppe i november.
    Fortsat godt nytår.
    Bjarne

– og kom nu i gang med tilmeldingerne til klubturneringen, -selv om der ikke er flere fribilletter.