1. Jeg kan fortælle, at Himmerlandsturneringen er en virkelig hyggelig turnering med gode spilleforhold på Erhvervsskolerne i Aars.

Lidt facts:

Turneringsform: 7 runders koordineret turnering i 8-mandsgrupper

Spilletidspunkt: kl. 19 på følgende dage: 23/4, 25/4, 30/4, 7/5, 14/5, 21/5 samt 29/5

Betænkningstid: 2 timer til 40 træk + ½ time til resten

Præmier: 1500.- til vinderen af mesterklassen. 600.- til vindere af de øvrige klasser.

Tilmelding: På sedlen i klubben eller ved henvendelse til Henning Larsen fra Aars Skakklub (98623672).

Der plejer at være et par biler fra Aalborg/Nr.Sundby som kører til turneringen, så fællestransport burde kunne arrangeres.

2. I aften starter årets Himmerlandsturnering i Aars, og Aalborg Skakforening stiller med hele 9 spillere blandt de i alt 32 kombattanter, der er inddelt i fire 8-mandsgrupper.

I Mesterklassen skal Finn Winther (2032) og Peter Lysberg (1994) op imod temmelig hård modstand i en klasse, hvor ratinggennemsnittet er 2022. Favorit til at vinde titlen som Himmerlandsmester må siges at være de seneste års vinder Henrik Willumsen fra Nr.Sundby (2162).

I 1. klasse stiller fire af klubbens spillere op: Carl Johan Andersen (1792), Arne Fjordside (1753), HP Rasmussen (1833) samt Johan Holmström (1813). De to sidstnævnte er klassens ratingfavoritter.

2. klasse har Aalborg-islæt i form af Aage Sørensen (1413) og Per Jacobsen (1592). Klassens ratingfavorit er Poul Erik Niebuhr fra Aars/Nibe.

Endelig er Lars Erik Lützen klubbens eneste deltager i 3. klasse, hvor hård modstand venter ham.

Turneringsresultater kan løbende ses på Aars Skakklubs hjemmeside: http://www.aarsskakklub.dk/

Vi håber, at nogle af de ni deltagere fra klubben vil rapportere om store kombinationer og drabelige slutspilsgevinster her på siden, som turneringen skrider frem.

3. Året Himmerlandsturnering blev afsluttet i tirsdags i Aars. 9 spillere fra Aalborg Skakforening deltog.

Vinder af mesterklassen og Himmerlandsmester 2012 blev dog Jesper Salomonsen, Aars/Nibe, der scorede 5/7. Aalborg Skakforenings to deltagere i Mesterklassen Peter Lysberg og Finn Winther lod pænt de andre komme til fadet og sluttede begge med 3/7 på en delt 5.-6. plads.

I første klasse var der derimod masser af succes for Aalborg Skakforening, idet Carl Johan Andersen vandt klassen med 5 point. Hans Peter Rasmussen, der længe lå til at vinde klassen endte som nummer to med 4½, og Arne Fjordside, endte på en delt 3. plads med 4 point. Den sidste Aalborg-spiller i klassen Johan Holmström endte med 2½ point på en 7. plads.

2. klasse blev vundet af Poul Erik Niebuhr, Aars/Nibe med 5½ point. Aalborg-spilleren Aage Sørensen kom på en flot andenplads med 5 point, og Per Jacobsen sluttede med 3½ point på en 5. plads i 2. klasse.

I 3. klasse vandt Børge Bertelsen, Aars/Nibe med 5½ point, og klubbens egen Lars Erik Lytzen endte på en delt 4. plads med 3½.

Hvis man ser på rating-fremgang, stod Aage Sørensen for den bedste Aalborg-præstation med et hop på 108 fra 1413 til 1521 – godt gået!

Hvis nogen har lyst til at vise partier fra turneringen, kan de ‘postes’ på hjemmesiden eller sendes til overtegnede!