LARSENs Norjyske Mindeturnering

Om to uger starter årets nordjyske skakbegivenhed. I efterårsferien 2012 bliver der nemlig mulighed for at deltage i en meget spændende stormesterturnering i byen, når Nørresundby Skakklub og Aalborg Skakforening i fællesskab arrangerer ’LARSENs Nordjyske Mindeturnering’ til minde om nu afdøde Bent Larsen, der i starten af 1950’erne slog sine skak-folder i Aalborg.

Turneringen er åben for alle seniorer samt for alle medlemmer af 7. Hovedkreds under Dansk Skakunion uanset alder. Der spilles 7 runder i én stor gruppe efter schweizer-systemet i dagene fra mandag den d. 15. oktober til søndag d. 21. oktober. Spillestedet for turneringen er meget passende Aalborg Katedralskole i midtbyen, hvorfra Bent Larsen blev student i 1952 (samme år som han for øvrigt vandt Aalborg Skakforenings vinterturnering, Aalborg Bymesterskab og Aalborg Amtsmesterskab – alle med maksimum-score!).

I skrivende stund omfatter det imponerende turneringsfelt adskillige titelholdere – blandt andre: de to tidligere VM-kandidater GM Olafsson, Island og GM Uhlmann, Tyskland; de forhenværende seniorverdensmestre GM Cebalo (Kroatien) samt GM Chernikov (Rusland); tidligere verdensmester i korrespondanceskak FM Jørn Sloth med flere. Download turneringshæftet med baggrundshistorier og meget mere her. Og læs mere om turneringen på hjemmesiden: www.larsen.skakteam.dk

1. Det er viktigt at kunde drikke øl efter partiet.
    F eks en Nielsen eller andet. Da er kl 13.00 rigtigt tidspunkt-

2. Søren Andersen

Når man holder open , gør man det typisk af 2 årsager:

1. At kunne inviterer spillere til byen og opleve byen og have det sjovt

2. At give de lokale spillere en chance for at spille en stærk turnering uden at rejse efter det. Dette kræver jo at turneringen lægger på et tidspunkt, så det er muligt at deltage.

Jeg synes det er mærkværdigt, at I som arrangører er ligeglade med de lokale spillere ved at I lægger turneringen på en måde at det er umuligt at passe arbejde og stadig deltage.

3. Nu var turneringen jo i første omgang tænkt som en senior-turnering (60+) .. Senere fandt man så ud af, at alle medlemmer af 7. hovedkreds også kunne deltage (uanset alder) Lidt underligt måske?? Kan se at en meget ung junior (11-12) år fra Evans, Vejle er tilmeldt?? Hvad mon man gør ved ham og evt andre udefra, der ikke har nået de 60.
    Men tidspunktet passer helt sikkert de ældre bedst (mest klar i hovedet først på dagen). Så kan de tage ud i byen og spise og hygge sig efter partiet.
    Og turneringen afvikles jo i efterårsferien, hvor mange har ferie eller måske har mulighed for at tage det.

1. Hej Preben.
      Alle spillere vil blive kontroleret med hensyn til alder via DSU’s kartotek over senior spillere.
      Vi har allere meddelt den unge mand, at han ikke opfylder kriterierne for at deltage.

4. Så er der en uge til sidste tilmeldingsdato til årets skakbegivenhed i Nordjylland: LARSENS Mindeturnering på Katedralskolen. Netop nu er der 57 tilmeldte, men der er plads til flere. Turneringshæfte med baggrundsinfo osv. kan downloades i indlægget ovenfor.