Én runde tilbage

I tirsdagens 6. runde af klubturneringen var der fuldt program i Mesterklassen med 4 partier. Udfaldet blev 3 remiser og kun et enkelt gevinstparti, men aftenen udviklede sig dog langt fra så kedeligt, som resultaterne ellers kunne antyde.

Carl Johan, der lå i spidsen før rundens start, havde hvid mod den forsvarende klubmester Würtz. Åbningen var vist kongeindisk, hvor Carl Johan ret hurtigt rokerede langt og derefter spillede et par meget kreative bondefremstød fra c4 til c5 og fra b2 til b4. Jacob greb situationen forkert an, og efter ganske få træk havde Carl Johan en generende springer på b6 og en positionelt overlegen position. Würtz strittede dog godt imod og kom ud af midtspillet med kun én bonde i underskud. På grænsen mellem midtspillet og slutspillet formåede Jacob endda at vinde den tabte bonde tilbage, og lidt senere i slutspillet, da tidsnødspanikken begyndte at brede sig, erobrede Würtz endnu en bonde, hvorefter der blev kæmpet videre i mange træk. Partiet endte remis efter et nervepirrende forløb, hvor Jacob ikke havde ret mange sekunder tilbage på uret til slut. Set fra sidelinjen virkede remis som et fair resultat af det meget spændende parti.

Bo spillede med hvid mod Jørn Bach en Bird-opstilling med b3 og Lb2 og kort rokade og kom ret hurtigt til at stå bedst. Et hvidt tårn i c-linjen samt en aktiv springer og en løber legede kispus med Jørns konge, der uden videre succes havde søgt ly i den lange rokade. Efter et par flotte angrebstræk fra Bos side forivrede han sig dog til slut med et ukorrekt tårnoffer på c6, hvorefter han ikke havde bedre end en evigskak mod Jørns kongestilling. Remis! I efteranalysen kom de to herrer vist frem til, at tårnofferet Txc6 – desværre for Bo – var et af de få træk i stillingen, der ikke vandt for hvid.

Partiet mellem Finn og Bjarne blev siciliansk, og også her var der absolut tale om kampskak. Undertegnede fik ikke fulgt partiet så tæt, men fra sidelinjen så det ud som om, Bjarne havde en svag fordel efter åbningen. De to herrer brugte dog begge masser af tid, så drama og kampånd var der bestemt nok af. Remisen blev først aftalt længe efter tidskontrollen.

I Mesterklassens sidste parti vandt Henrik med sort over Peter Juul. Heller ikke det parti fik jeg fulgt så tæt, men Henrik vandt et par bønder i midtspillet ved hjælp af en meget stærk centralt placeret dronning, og da han formåede at fastholde den materielle fordel, idet partiet senere gik over i et tårnslutspil, var der ikke noget at gøre for Peter.

Stillingen i toppen af Mesterklassen før sidste runde er således den, at Carl Johan har 4½ point, Jørn Bach har 4, og Finn Winther har 3½. Det bliver mellem disse tre herrer, at slaget skal slås. I sidste runde spiller Carl Johan sort mod Bjarne, mens Jørn og Finn faktisk mødes indbyrdes – spændende!

I Basis 1 var Torben hurtigst færdig med en favorit-sejr med de hvide mod Aage. Torben vandt ret hurtigt en bonde og fik tillige lukket Aages løber godt og grundigt inde ved at placere bønderne på de helt rigtige farver. Dermed var der lagt pres på de øvrige kombattanter i topstriden: HP, Arne og Holmström.

Arne spillede hvid mod HP og fik en fornuftig angrebsstilling med en Aljechin-kanon bestående af damen og de to tykke pegende ned mod HP’s bævrende konge. Som så ofte før, forsvarede HP sig dog eminent, og Arne fik bragt sig selv i en gevaldig tidsnød. Da røgen havde lagt sig, førte HP pludselig med to bønder i et tårnslutspil. Bønderne var dog ikke stærkere end, at Arne kunne æde dem én efter én, og der blev taget remis i en situation, hvor Arne vist kun havde få sekunder tilbage på uret.

Martin spillede med hvid mod Holmström afbytningsvarianten i fransk. Johan byttede sin sortfeltede løber mod Martins springer på g3 og gav den unge løve en lille svækkelse i bondestillingen foran kongen. Derefter spillede Johan tålmodigt videre på den lille fordel, som hen mod tårnslutspillet forvandlede sig til en garderet fribonde. Muligvis havde Martin remischancer helt til det sidste, men Johans rutine var for stor, og han kørte gevinsten hjem i et, for mig at se, meget stilrent, positionelt parti.

Før sidste runde er der fire spillere, der kan løbe med sejren i Basis 1. Bedst ser det ud for Johan og Torben, der fører med 4½ point efterfulgt af HP og Arne, der hver har 4 point. I sidste runde har Johan hvid mod Orla, Torben har sort mod Karl Henrik, Arne har sort mod Aage, og HP får fornøjelsen af at have hvid mod Martin!

I Basis 2 blev der kun spillet et enkelt parti tirsdag aften. Her vandt Uffe med hvid en pligtsejr over Andreas, og holdt dermed liv i forhåbningerne om at snuppe en præmie i gruppen. Karl fører fortsat gruppen med 4/5, men Per har 3½/4 for en kamp mindre og kan dermed selv afgøre det. Det sidste parti, Per mangler er imidlertid mod Uffe, der nu har 3/4 og dermed også kan blande sig i topstriden med en sejr over Per.

Sidste runde af klubturneringen spilles tirsdag d. 4/12 kl. 19.30. Så kom og se klubmesterskabet blive afgjort!

1. Det var en ren fornøjelse at spille klubturnering i tirsdags, atmosfæren i lokalet emmede ligefrem af koncentration og fightervilje over hele linjen, og 6 rundes betydende partier fik det bedste frem i spillerne.
    Hvad angår Bjarnes og mit parti fik jeg efter e4-c5 Sf3-Sc6 c3!? En stillingstype jeg godt kan lide at spille grundet det frie hvide officersspil, desværre har jeg en temmelig dårlig statistik med åbningen.
    Efter jeg ukorrekt valgte at ofre min isolerede d-bonde for spil mod kongefløjen, fik Bjarne et solidt overtag,som han fastholdt gennem hele partiet (og havde endda et par deciderede vindende fortsættelser).
    Det lykkedes mig dog at hænge på, og til sidst fik vi med ca. 2 min igen hver til hele partiet, et at de lumske Dronning +Springer slutspil, og vi valgte remissen, inden en af os ganske givet havde bukket partiet væk.

1. Carl Johan Andersen

Jeg synes, der ligger en interessant problemsstilling i Finns kommentar, nemlig der, hvor han på den ene side erklærer,at han godt kan lide den valgte åbning, men samtidig indrømmer, at han har “en temmelig dårlig statistik med åbningen”!
      Efter min mening kan der anføres to grunde til dette skisma: 1 i årenes løb har jeg gang på gang drillet Bjarne med den selvsamme åbning, hvilket jo uundgåeligt har medført et solidt kendskab hos Bjarne til åbningen. Finn burde nok have valgt en anden åbning mod lige netop denne modstander!
      2: Desuden mener jeg, at vi alle i klubben burde blive bedre til at hjælpe hinanden med ikke mindst åbningsteori, – og var det egentlg ikke også det, de planlagte nyhedsblade bl.a. skulle tjene til?Jeg vil opfordre Finn til at gennemgå partiet, ikke bare mod Fritz, men med en eller flere med større kendskab til åbningen.Og klubbens spillere kunne med hjælp fra Mads – og velvilje fra Jørn – studere et praktisk eksempel på den slags samarbejde, som jeg her efterlyser (Jørn og Carl Johan har først analyseret partiet hver for sig, derefter sammenlignet og konkluderet). Sidst vi oplevede noget tilsvarende var vel i PILS-variantens storhedsstid!
      Måtte dette indlæg afstedkomme en frugtbar diskussion!
      kærlig hilsen
      Carl Johan

1. God pointe mht. 2) Carl Johan. Vi kunne sagtens blive lidt bedre i klubben til at ‘informationsdele’ eller måske ligefrem til at undervise hinanden. De planlagte nyhedsbreve er desværre endnu ikke blevet til noget, og det er helt min fejl – primært på grund af mangel på tid.

Hvorom alting er, synes jeg det kunne være en ide at eksperimentere lidt med undervisning for interesserede på udvalgte klubaftener – måske i foråret!? Det kunne være, at nogen har noget interessant på hjerte, de gerne vil formidle – et godt parti, en åbningsidé eller noget helt tredje. Og alternativt ligger jeg efterhånden inde med timevis af dvd-undervisningsmateriale fra ChessBase af GM Daniel King, der på meget pædagogisk vi underviser i et hav af emner fra åbningsspil til mat-motiver og taktik i slutspil. Jeg tror der er noget at hente der for spillere af enhver styrkeklasse.

2. Efter 6 runde i basis 1, er undertegnede og Torben Winkler på vinder kurs til 1 placeringen i gruppen, da vi begge har 4½. Men det er ikke afgjort endnu, da både Arne og HP kun er et halvt point efter indfør sidste runde, alt kan ske og det bliver meget spændende i sidste runde når Sejres herren skal kåres i basis 1. Jeg vil specielt fremholde min modstander Martin Fredsted Nielsen, som spillede et udmærket parti mod mig. Han spiller meget solidt, men han gik fejl i svær tidsnød hvor han havde mulighed for remis, efter unøjagtig spil af undertegnede. Hvis Martin bliver ved med at udvikle sig, så tanker jeg at han er en af fremtidens håb i Aalborg skakforening. Det bliver spændende at følge ham og også vores kvindelige store talent, Ellen Kakulidis. Det findes håb for Aalborg skakforening!!!

3. Igår slog Per Uffe og Bo slog Andreas. Hvad der medførte at Per vandt Basis 2 med 4½ af 5. Efterfulgt af Karl og Uffe.

1. Turneringstabel for Basis 2 opdateret med placeringer og nye ratingtal

4. niels-aage kristensen