Omkamp om Klubmesterskabet

I aften afgøres forårsafdelingen af Aalborg Skakforenings klubmesterskab. Tre stærke spillere kandiderer til at løbe med titlen som vinder af Mesterklassens anden afdeling. Hjemmesiden bringer her en kort præsentation af de tre kombattanter, som optakt til aftenens kampe:

Bjarne Sønderstrup

Klubbens efterhånden mangeårige formand, der har en del klubmesterskaber på bagen. Bjarne var også med i kampen om klubmesterskabet i sæsonen 2010/11, hvor han opnåede delte førstepladser i Mesterklassen i både 1. og 2. afdeling. Bjarne har som bekendt skak-blod i årene qua efternavnet Sønderstrup, og han har været mesterspiller i mange år. Han er fast inventar på klubbens førstehold, og ifølge DSU’s rating-database er Bjarnes højeste rating i ’nyere tid’ 2140 (december 1996). P.t. indtager han en 9. plads på klubbens styrkeliste med 2050. Formkurven for Bjarnes seneste 14 koordinerede partier er: 4 sejre, 6 remiser og 4 nederlag med en dertil følgende scoringsprocent på 50.

Jens Johan Christensen

Jens Johan er også en erfaren mesterspiller, og også han har tidligere vundet klubmesterskabet – senest tilbage i 2006/07. Selvom Jens Johan er fra Hjørring(!) har han faktisk også haft mere end 2100 i rating. Ifølge DSU blev det foreløbige maksimum på 2109 opnået ultimo 2007. Jens Johan spiller på klubbens 2. hold, og han var med en score på 6/7 én af hovedårsagerne til, at holdet rykkede op i 2. division i den netop overståede sæson.  Jens Johan er nummer 13 på klubbens styrkeliste med 2005 i rating, og hans formkurve over de seneste 14 koordinerede partier er: 9 sejre, 3 remiser og 2 nederlag svarende til en scoringsprocent på 75.

Jacob Würtz

Jacob blev først mesterspiller i 2005, og Jacob har ’kun’ et klubmesterskab på sit CV, idet han noget overraskende vandt efterårsafdelingens mesterklasse ved at indtage en udelt førsteplads. Jacob beviste dog, at det ikke var rent held ved at gentage præstationen her i forårsafdelingen, hvor han delte førstepladsen med aftenens to modstandere. Jacobs rating toppede foreløbigt i december sidste år med 2060. P.t. er Jacob på en 10. plads på klubbens styrkeliste med 2042. Formkurven for Jacob siger: 6 sejre, 5 remiser og 3 nederlag, hvilket svarer til scoringsprocenten 61.

Omkampen om klubmesterskabet starter kl. 19.30 i aften. Der spilles en dobbeltrunde-turnering med 15 minutters betænkningstid pr. spiller pr. parti. I alt 6 partiers kvalitetsskak!

Vel mødt!

1. Jan Peter Lysberg

Tak Mads. Sådan gør man reklame for en begivenhed ! Godt gået, og ikke mindre godt skrevet.

2. Gårsdagens omkamp om klubmesterskabets forårsafdeling endte med følgende resultater:

Jens Johan – Bjarne 1-0
    Jacob – Jens Johan 1-0
    Bjarne – Jacob 0-1
    Bjarne – Jens Johan ½-½
    Jens Johan – Jacob 0-1
    Jacob – Bjarne 1-0

…og stilling:
    1. Jacob 4 point
    2. Jens Johan 1½ point
    3. Bjarne ½ point

Altså blev Jacob en suveræn vinder af klubmesterskabets forårsafdeling. Hermed kan Hr. Würtz tillade at kalde sig ubetinget klubmester for sæsonen 2011/12, idet han jo også vandt efterårsafdelingen.

Stort tillykke til Jacob med det flotte resultat. Partier og kommentarer fra omkampen følger snarest.

3. Tillykke Jacob og flot Reportage Mads.

4. Takker og enig.

Og resume af partierne: „Man muss noch Chaos in sich haben, um einen tanzenden Stern gebären zu können”, Nietzsche.

…det lyder ihvertifald bedre end: mine modstandere gik galt, før jeg gjorde…

1. Also sprach Zarathustra! Når man taber til en Würtz, der endog kan sin Nietsche, så er det ingen skam. Næ, Jacob spillede ganske overbevisende, og er nu fortjent blevet klubmester, ganske udelt.
      “Nietsche er død”, Gud.

5. Det må være rart både at kunne sin Nietzsche og Niemzowitsch!

1. “Njet zä witzch” – polsk for “Det er ikke morsomt”.