Skak på Gjøl

I morgen lørdag har man en unik chance for at se friluftsskak på højt plan, idet formanden skal forsvare klubbens ære i et opvisningsparti mod Viborgs formand Morten Fabrin. Partiet bliver spillet kl. 14-14.30 i forbindelse med havnefestivitas på Gjøl havn. Der er øvrige arrangementer fra kl. 10 og sildebord kl. 12.

1. ‘Skak på højt plan’ var måske at tage munden lidt for fuld, men det lykkedes mig at nedkæmpe Morten i det første, ordinære parti i opvisningsmatchen på Gjøl havn. Jeg havde trukket de hvide brikker, og vandt efter Engelsk åbning en kvalitet i midtspillet. Da det senere blev til et helt tårn, var sejren nem. I et revancheparti senere på dagen, var rollerne byttet om, og her var det mig, der tabte et tårn i Morra-gambit. Jeg jokede med, at jeg forsøgte at få det til at se ikke alt for påfaldende ud, at jeg tabte med vilje af hensyn til aftenhyggen senere hos vores fælles ven, Sigurd, der havde inviteret til havnefest. På trods af regnvejret blev det en hyggelig dag, og nu ved vi, at der står et friluftsskakspil til fri afbenyttelse på Gjøl havn. Måske vi kan lave en udflugt derop en anden gang?

1. Jan Peter Lysberg

Bare det er god reklame for spillet, så er alt andet ligegyldigt. Fed ide med en sådan tur.

2. Jeg vedlægger lige Mortens version af samme:

1-1 mod Aalborg

Under byfesten på Gjøl, der ligger på nordsiden af Limfjorden, var et af programpunkterne et hurtigskakparti med store brikker mellem formændene for Aalborg Skakforening og Viborg Skakklub, henholdsvis Bjarne Sønderstrup og Morten Fabrin. Til det aftalte parti med 10 minutters betænkningstid til hver spiller trak Bjarne Sønderstrup (iført rød-hvidstribet AaB-trøje) de hvide brikker og vandt uden større besvær efter engelsk åbning over Morten Fabrin, der var iført grøn Viborg-trøje.

Partiet vakte så stor interesse, at publikum, efter musikalske indslag i en regnvejrspause, krævede gennemført endnu et parti. Her fik Morten Fabrin så de hvide brikker og vandt efter en Morra-gambit lige så klart.

Dysten var kommet i stand, da det havde vist sig, at de to spillere, der kender hinanden udmærket, tilfældigvis også havde fælles venner blandt de lokale arrangører af byfesten kaldet ”Turen går til Gjøl”.