Larsens Nordjyske Mindeturnering 2014

Aalborg Skakring gentager i efterårsferien succesen fra 2012 og arrangerer igen et international skakstævne på Aalborg Katedralskole
med deltagelse af inviterede internationale stormestre.

Vinderen af turneringen i 2012, Jens Kristiansen, blev efterfølgende verdensmester i Seniorskak.

Der forventes deltagelse af ca. 60 spillere i stævnet, som giver lokale skakspillere mulighed for at møde topspillere fra Danmark og andre lande.

Stævnet har sin egen hjemmeside:

og afholdes til minde om og i respekt for en af Danmarks bedste skakspillere gennem tiderne, Bent Larsen, som havde sin rod i det nordjyske skakmiljø og døde 75 år gammel i 2010.

Nørresundby Skakklub

v/ Svend Aage Sørensen

Vesterbrogade 5, 2-09

9400 Nørresundby

Tlf. 9819 2517 – 5181 6417

6 Comments

1. Stor ros til de frivillige kræfter, der gang på gang ofrer deres fritid for at der stadig arrangeres skakturneringer i Nordjylland.
    Jeg tilmelder mig selv om kort tid – skal bare have de sidste aftaler på plads med min bedre halvdel:-) / ole

2. Bjarne Sønderstrup

Så er det i morgen, det går løs på Katedralskolen. Der er indskrivning fra kl. 12.30, velkomst kl. 13.30 og 1.runde starter kl. 14. De efterfølgende dage startes der kl. 11.00. Stævnet slutter på søndag med præmieoverrækkelse kl. 16. Feltet er blevet på 46 deltagere med de tidligere seniorverdensmestre Vladimir Okhotnik og Jens Kristiansen i spidsen. Kom ned og kig, hvis du ikke skal spille med.

3. Bjarne Sønderstrup

Bymesteren i spidsen
    Skakturneringen Larsens Nordjyske Mindeturnering 2014 – til minde om den afdøde stormester Bent Larsen – er kommet godt fra start. Efter tre runder har den lokale bymester Per Andreasen lagt sig i spidsen med maksimumpoints. Lige efter følger forhåndsfavoritterne Vladimir Okhotnik fra Frankrig og Jens Kristiansen fra Danmark. De to sidstnævnte er begge stormestre og tidligere seniorverdensmestre fra henholdsvis 2011 og 2012. På 2½ points følger yderligere 6 spillere, heriblandt den tidligere verdensmester i korrespondanceskak Jørn Sloth fra Aarhus. I 4.runde skal Per Andreasen møde Okhotnik. Der spilles hver dag fra kl. 11 på Aalborg Katedralskole med sidste runde på søndag.

4. Jan Peter Lysberg

Den evige unge Per J. har fattet noget helt nyt !! En Sweitzer-gambit, er to tab i de første runder, når der er 9 runder, eller flere ! Per starter med tre * 0 i syv runder, og så smadrer han bare igennem. 🙂

5. Bjarne Sønderstrup

Larsen slut!
    Søndag sluttede Larsen-turneringen. Vi havde 7 deltagere med, og alle klarede sig fint. Carl Johan og Thor fik endda ratingpræmie, og Ole Knudsen blev mesterspiller igen. Carl Johan fik skønhedspræmie for et smukt slutangreb.
    Hvid: Esben Munch, Sæby
    Kg2, De3, Tc3, Tf1, Sg4, a3, b2, b6, g3, h2
    Sort: Carl Johan Andersen, Aalborg
    Kg8, Dd5, Td4, Tf8, Sf3, a4, f6, h7
    Sort trækker og sætter mat i 3 træk:
    39.-,Sh4+, 40.Kh3,Dg2+ 41.Kxh4,Dxh2+ og mat!