Milepæle i klubbens historie

Dette indlæg er nyoprettet og under opdatering og forhåbentlig løbende udvidelse. Kommentarer, fotos og insider-viden modtages gerne. Nedenstående informationer er hovedsageligt hentet fra Karl Sønderstrups 100 års jubilæumsbog fra 1989.

1889

Aalborg Skakforening af 1889 dannes. Mandag d. 28. januar afholdes der stiftende generalforsamling på Hotel Royal ved havnen. Købmand Duus bliver valgt som foreningens første formand og af andre prominente medlemmer kan nævnes: tandlæge Gran, kaptajn Gyde-Jørgensen og premierløjtnant Lütken. Foreningen består fra starten af i alt 18 medlemmer.

1905

De første kvindelige medlemmer optages i Aalborg Skakforening ført an af Fru Oberstløjtnant Tjeld.

1911

Den amerikanske mester Frank Marshall gæster Aalborg Skakforening og giver simultan. Læs mere her.

1912

Foreningen runder 70 medlemmer.

1916

Aalborg Skakforenings bedste spiller Johannes ‘Smeden’ Petersen bliver nummer 2 i Dansk Skakunions turnering i 1. klasse (svarende til nutidens mesterklasse).

1919

Verdensmester Emanuel Lasker giver simultanforestilling i Aalborg Skakforening. Læs mere om simultanforestillingen her.

1920

Dansk Skakunions årlige turnering afholdes i Aalborg, og Johannes Petersen vinder 1. klasse og opnår dermed titel som mesterspiller (svarende til landsholdsspiller).

1924

Johannes ‘Smeden’ Petersen bliver nummer 1 i 1. klasse i Nordisk Turnering i København og bliver Nordisk Mesterspiller. Samtidig bliver ‘Smeden’ udnævnt til æresmedlem af Aalborg Skakforening.

1932

Aron Nimzowitsch er på besøg i Aalborg Skakforening og spiller simultan.

1933

Skak-Danmark var frem til 1962 på mange måder splittet i øst og vest, og der afholdtes to uafhængige holdturneringer: Provinsmesterskabet for Jylland og Fyn samt Københavns Skakunions Holdturnering for klubberne i hovedstadsområdet. i 1933 bliver Aalborg Skakforening for første gang i klubbens historie provinsmestre i holdskak. Det vindende 6-mandshold består af følgende spillere: N. Lie, Harald Wandall,H. E. Steffensen,L. P. Lauritsen, Th. Jensen samt Overassistent Rasmussen.

1935

I maj måned besøger den russiske verdensmester Alexander Aljechin Aalborg Skakforening få måneder før han skal spille VM-match mod Max Euwe. Læs meget mere om besøget her.

1936

Klubbens to bedste spillere Johannes Petersen og Alfred Christensen bliver udtaget til det danske skaklandshold til Olympiaden i München. Alfred Christensen opnår 3. højeste score på 8. bræt (58.8%).

1937

Johannes Petersen repræsenterer det danske landshold ved FIDE’s landsholdsturnering i Stockholm.

Aalborg Skakforening bliver for anden gang provinsmestre med et hold bestående af følgende spillere: Johannes Petersen, Harald Wandall, H. E. Steffensen, L. P. Lauritsen, Chr. Christensen samt Ejner Kops.

1938

Dansk Skakunions Påsketurnering afholdes i Aalborg. Ved den lejlighed sikrer Alfred Christensen sig definitivt oprykning fra Mesterklassen til Landsholdsklassen.

1939

Klubben sikrer sig sit tredje Provinsmesterskab for hold med følgende 6 spillere: Alfred Christensen, Johannes Petersen, Harald Wandall, H. E. Steffensen, Tage Nielsen og Svend Jørgensen.

Alfred Christensen repræsenterer Danmark ved skak-OL i Argentina og scorer 39,5%.

Klubben er med 110 medlemmer landets største skakklub, og 50 års jubilæet markeres med en match mellem Aalborg Skakforening og et udvalgt Nordjysk hold over 77 brætter.

1940

Et af foreningens få kvindelige medlemmer, Lydia Heesche, vinder kvinde-DM.

1941

Lydia Heesche genvinder kvinde-DM

1942

Lydia Heesche vinder kvinde-DM for 3. år i træk.

Nørresundby Skakklub og Aalborg Skakforening arrangerer Påsketurnering i fællesskab. Alfred Christensen opnår en flot 3. plads i Landsholdsklassen. Tage Nielsen bliver klubbens nye landsholdsklassespiller.

Aalborg Skakforening vinder Provinsmesterskabet for 4. (og sidste) gang.

1946

Aalborg Skakring dannes.

1947

Aalborg Skakforening arrangerer den til dato stærkeste international turnering på dansk grund. Slutstillingen bliver: 1.-2. Van Scheltinga (Holland) og Christian Poulsen (Viborg) 6P, 3.-6. B. H. Wood (England), Storm Herseth (Norge), GM Gösta Stoltz (Sverige) og Alfred Christensen (Aalborg) 5p, 7.-9. Julius Nielsen (København), Tage Nielsen (Aalborg) og Tage Sørensen (Nørresundby) 3p, 10. Arne Hansen (Aabybro) 1p.

1950

Danmark bedste skakspiller nogensinde, Bent Larsen, bliver medlem af Aalborg Skakforening. Læs mere om Bent Larsens tid i Aalborg Skakforening her.

1952

Bent Larsen bliver landsholdsspiller ved at opnå 6 points i Mesterklassen ved påsketurneringen. Desuden udtages den unge Larsen til junior-VM i England, og i løbet af sommeren flytter han fra fra Aalborg til København, hvor han bliver medlem af Københavns Skakforening.

1962

Dansk Skakunion opretter Divisionsturneringen som afløser for og sammenlægning af Provinsturneringen og Københavnsturneringen. Aalborg Skakforening placeres i 2. division (den næstbedste række).

1963

Klubben sikrer sig oprykning til landets bedste række, 1. division, med følgende 8-mandshold: Torben Kjeldsen, Jørgen Nielsen, Bent Bojsen, Folmer Nielsen, Robert E Kristensen, Heinrich Jørgensen, Karl Sønderstrup, Frits Ørbæk Hansen og Ejner Kops (reserve).

1964

Aalborg Skakforening fylder 75 år men 1. holdet rykker desværre ned i 2. division i jubilæumssæsonen.

1965

Hurtig tilbagevenden til 1. division. Klubbens førstehold rykker op igen i første forsøg. Holdet består nu af: I E W Gemzøe, Torben Kjeldsen, Bent Bojsen, Frits Ørbæk Hansen, Folmer Nielsen, Ejner Kops, Robert E Kristensen og Hans Willumsen.

1966

Aalborg Skakforening er et elevatorhold. Vi rykker ud af 1. division igen og tilbage i 2. division.