Nørresundby 3 – Aalborg 5: ½ – 3½ (A-rækken)

Det sidste Aalborg-hold i aktion i ugens holdkampe, var 5.holdet i A-rækken mod oprykningsfavoritterne fra Nørresundby 3. Det blev til en temmelig overraskende (men fortjent!) sejr på 3½-½ til Aalborgholdet. På de enkelte brætter gik det således:

1. bræt: Torben Winkler – Karsten Nielsen, 1-0

Torben med hvid vandt på tid i en gevinststilling (et tårnslutspil med en meget fremskudt merbonde). Åbningen var noget Kalashnikov-agtigt siciliansk, og Torben stod lidt bedre partiet igennem, så det var fuldt fortjent.

2.bræt: Ole Villadsen – Mads Leth, 0-1

Jeg spillede sort i en temmelig lang teorivariant i Tarrasch-fransk (3.Sd2). I en meget rodet midtspilsstilling, hvor sort med adskillige officerer faretruende peger ned mod hvids korte rokade og f2, vinder jeg en officer for en bonde. Herefter byttes af i stor stil, og sort har sikker kurs mod gevinsten indtil følgende stilling fremkommer på brættet:

I stedet for at spille det øjeblikkeligt dræbende 43.-Ld3 med udsigt til bondeforvandling spiller jeg: 43.-a1D, hvorefter der følger: 44.Sxa1, Sxa1, og da bønderne nogle få træk senere byttes af, sidder jeg altså tilbage med konge, springer og løber mod konge. Med længsel tænker jeg på, hvordan jeg for mere end 20 år siden terpede denne matsætning i ‘Guldspringeren’ under Hans Engens kyndige vejledning. Heldigvis var teknikken ikke helt glemt, og i træk 87 sætter jeg mat med 45 sekunder tilbage på uret… Pyyha!

3. Bræt: Kasper Antonisen – Mogens Hermansen, ½ – ½

Kasper og Mogens spiller en dronninggambit, som vist aldrig bevæger sig over remisgrænsen for alvor. De slutter fred efter ca. 25 træk.

4. Bræt: Jan Petersen – Orla Olesen, 0-1

Orla har sort i noget, der minder om Katalansk. Han snupper hvids bonde på c4 med sin d5-bonde ret tidligt i åbningen, og herefter er Orla fræk nok til at holde fast i merbonden ved hjælp af b5 osv. Senere bliver bondefordelen forvandlet til et par særdeles aktive tårne, som hvid ikke rigtig kan stille noget op imod, og Orla vinder i sikker stil.

Alt i alt 3½ -½ til os! Hermed fik vi bragt lidt spænding i toppen af A-rækken, hvor Nr.Sundby ellers lignede en sikker oprykker før dagens match. Stillingen i toppen før sidste runde:

1. Aars/Nibe 2:       16

2. Nr.Sundby 3:      15

3. Aalborg 5:            14

1. Preben Nielsen

En ganske fin runde for klubbens hold. Især flot med 4.holdets sejr over Skørping 1, og 5. holdets klare sejr i Nr.sundby.
    Og Thomas Højs imponerende score (både hold og klubturn.) Og formandens søns score – 4 point (forventet 1,9) er også meget flot. En skam Emil kun spiller holdskak. Men mange har jo gjort det godt!!
    Så må vi se om 1. holdet kan snuppe 2. pladsen (1. pladsen bliver nok svær at nå) i den afsluttende runde søndag i Aars.