Sæsonstart i divisionsturneringen

Søndag kl. 12 er der 2. divisionsskak på Strandvejen. Aalborg 1 møder Aalborg 2, der jo er nyoprykker. Andetholdet får sikkert en svær sæson. Men holdet vil helt sikkert kæmpe for at holde sig fri af de nederste pladser.

Anderledes ser det ud for førsteholdet. Holdet må dog denne sæson se bort fra Torben Hjort. Alligevel er det et godt homogent hold. Alle på holdet har ratingtal mellem 2005 og 2074. Med lidt tur i den, må holdet slutte i toppen sammen med Randers og Holstebro. Vestjyderne har Peter Heine på holdkortet. Hvor mange partier mon han spiller? Får Jørgen Gustav og Jørn Bach fornøjelsen af stormesteren de to sidste runder?

Vel mødt til en spændende match og sæson.

1. Holdopstillingerne til morgendagens kamp bliver:

Aalborg 1, med hjemmebane(fordel?), dvs sort på 1.bræt:
    1. Jørgen Nielsen
    2. Kim Houlberg
    3. John Nyholm
    4. Jacob Würtz
    5. Bjarne Sønderstrup
    6. Finn Winther Nielsen
    7. René Rasmussen
    8. Jens Johan Christensen

Aalborg 2, med én reserve (afbud fra Bo):

1. Jørn Bach Hansen
    2. Søren Andersen
    3. Peter Juul Pedersen
    4. Peter Lysberg
    5. Sune Kovshøj
    6. Chr. Volmer Nielsen
    7. Thomas Høj Jensen
    8. Hans Peter Rasmussen

Så kan man vist selv regne ud, hvem der skal møde hvem og med hvilken farve. Det er naturligvis tilladt og velkomment at komme og kigge på. Vi spiller i kantinen på Strandvejen 12-14 kl. 12.

1. AFBUD! Kim er desværre blevet syg her til morgen, så Mads Leth træder til som reserve med det korte varsel. Matchningen bliver så: Jørn-Jørgen, John-Søren, Peter Juul-Jacob, Bjarne-Plys, Sune-Finn, René-Chr.,Thomas-Jens Johan, Mads-H.P.

2. Så er første runde afviklet, og det blev en kneben sejr til førsteholdet efter en dramatisk afslutning i sidste parti. René og Chr. spillede et slutspil helt ud, hvor først René så ud til at snyde Chr. ved at ofre en løber for at vinde en kvalitet. Chr. havde dog løberen til at blokere en fribonde, så en samtidig dronningeforvandling endte med en nakkebal, der kostede Renés dame. Derved endte det med det hæderlige nederlag. Ellers vandt Jørn over en tam Jørgen på 1.bræt. John udlignede på 2.bræt mod Søren. Remisser på 3., 4. og 5.bræt efter hård kamp. Endelig hev 1.holdet så sejren hjem med gevinster på de sidste to brætter. Thomas og Hans Peter var vist gavmilde med sit materiale i disse partier.

2. Der vil være rundstykker til dem der møder op kl. 11!

OG HUSK NU, AT DET IKKE ER SOMMERTID LÆNGERE I MORGEN!!

3. Foto tilføjet ovenfor fra søndagsmatchen mellem Aalborg 1 og Aalborg 2. Jørn mod Jørgen på 1. bræt, og i baggrunden 2. brættet med Søren Andersen mod John Nyholm.

1. Jan Peter Lysberg

tak for foto, og en meget hyggelig dyst mellem venner. Men ud over Vores ven E.P. står Jørgen Gustav allerede dårligt efter 2 -3 træk. se foto.

2. Jan Peter Lysberg

Bjarne skriver ydmygt, at der var hård kamp på bræt 3 til 5. Ja det var der !! Hvis vi ser bort fra reserverne – Mads mod HP, endte kampen 3½ – 3½. så der er igen udefra, der skal komme og sige aftalt spil. Bjarne+s parti mod mig, var en drabelig dyst. Vi laver begge små fejl i følge computeren – men ikke af de grove ! Glad er jeg selv, at forståelsen af slutspil overstiger selvsamme regnemaskine ( og Bjarne – afbytning af god løber ) Vi tager remis efter 40 træks spændende kamp, med “klar” fordel til mig ?
      1) Computeren ved ikke nok om slutspil
      2) Jeg tror ( ved ), at hvid kan holde remis.
      Tak for en dejlig søndag – meget bedre lokaler, og bræt og brikker fra Vejgaard – én ren fornøjelse.

3. Et resultat udenfor divisionerne der lige bør nævnes:

I den københavnske mesterrække fandt følgende kamp sted:
      Philidor – Damhus 7,5-0,5
      Nils Grandelius – Søren Boeck Petersen 1-0
      Hans Tikkanen – Morten Møller Hansen 1-0
      Emanuel Berg – Bent Kølvig 1-0
      Jakob Vang Glud – Eivind Einersen 1-0
      Nikolaj Mikkelsen – Steen Schousboe 1-0
      Simon Bekker-Jensen – Benny Roland Petersen 1-0
      Jan Andersen – Jens Akhøj Nielsen remi
      Marie Frank-Nielsen – Jørgen H. G. Hansen 1-0

Et fint resultat af Philidor, der stillede uden deres tre stærkeste spillere: GM Adams, GM Gustafson og GM Gawain Jones – de er vist alle over 2600. Nåh ja, Færøernes bedste skakspiller gennem tiderne Helgi Zizka var heller ikke men, men han har kun 2450.

De tre øverste mod Damhus er alle svenske stormestre. Og Søren A har forøvrigt spillet blindt mod Emanuel Berg i en taxa i Moskva.

Skakforfatter mm Peter Dürrfeld med 1877 er klubbens lavest ratede.

De har forøvrigt spillede på Strandvejen i Charlottenlund på Skovshoved Hotel. Og er en “lukket” fest.

1. Ifølge KSUs hjemmeside har Philidor i stærkeste opstilling et snit på 2606, hvilket jo faktisk betyder de ville have en fin chance for at spille med i den øverste halvdel af eksempelvis Bundesligaen

1. Hvad er det egentligt deres pengemand hedder?

1. Han hedder Jan Ivan Andersen, men hvorfor interesserer du dig for det?

2. Jacob håber på, at få en kontrakt i Philidor i næste sæson. Med hans rating skulle det være muligt at få en plads som 14. reserve til 1. holdet.

3. Almindelig nysgerrighed.

4. Philidor is a chessclub which was born in the autumn of 2011. The main man is Jan Andersen a former junior elite player in Denmark who recently took up chess after a break of many many years. When his daughter’s school wanted to have some chess, he got interested and is now very involved in school-chess. He then thought that the chessplayers in the school should have a decent club to look up to, and therefore started an adult club and invited some friends to play. As a new club we started in a low divison but the goal is to win every year and rapidly advance to the top leauge, Skakligaen, and win it.

Og således skrev Grandelius på sin blog i februar.
            Sikke en helt Jan Ivan er, det lyder jo nærmest, som om han gør det(Philidor)for datteren og hendes veninders skyld.

4. Bemærk.
      I dagens match mod Skive hed Holstebros 1. bræt Peter Heine Nielsen! 🙂
      Der er noget, at se frem til.

1. Holdet vandt idag 1,5-6,5 over Thy. Den forventede var 4,83, så det var fint.

1. Tillykke med et fint resultat i Thy i dag! I styrer jo direkte mod oprykningen – Peter Heine eller ej på Holstebros 1. bræt 🙂

4. Jens Kristiansen har netop vundet senior VM!!!!

Jeg tror vi mangler et diverse punkt eller lignende.

1. Fedt. Så bliver han GM! Angående diverse så kan man jo bare oprette et nyt indlæg udenfor denne tråd, hvis man synes 🙂

5. a ve ha d i headingen.
    Eller under “tag cloud” til højre.