Tanker fra en divisionssøndag

-af Peter Lysberg

Jeg skrev på hjemmesiden, at Mester række holdene gjorde det godt, og at jeg håbede, at vi dels kunne gøre det halvt så godt, og dels, at der ville komme nogle tilskuere. Det sidste kan man ikke påstå at der gjorde, men tilgengæld var det lige præcis det, Aalborg Skakforening gjorde. 50 %. 1 holdet var fredeligt indstillet overfor Vores gode gamle venner fra Randers ( med et par nye bekendtskaber ) 7 x remis – kun klubbens 1. mand , Sune ville det anderledes: En fin sejr over rutinerede Arne Christiansen, endda med sort ! For nye medlemmer – Arne spillede for Aalborg i starten af 70érne ! Lidt under forventet score – men alt kan ske de sidste tre runder. Vi er så heldige, at begge divi hold har hjemmebane på samme tid – Og det er hyggeligt. Ja så kan de matematisk begavede jo godt regne ud, at 2. holdet tabte 3½ mod 4½ mod Jetsmark II som dog var lidt over forventet score. Nok til at vi røg ned på 4. pladsen. Vi bør ikke rykke ned, men men. Normalt kommenterer jeg aldrig vores reserver, men her kommer undtagelsen. Et sidste øjebliks afbud fra 1. bræt, Elena, gjorde, at Bjarne satte Jens Johan ind som erstatning, så det ikke påvirkede resten af holdet ret meget. Thomas Høj røg op på 1. holdet, som vanligt. Jens Johan, sort, skulle spille mod en ny og ret stærk spiller, hvilket ikke gjorde Jens det mindste. Stod, som jeg så det, bedst det meste af partiet, og fik så remis som sidste mand – fornemt. Ole på bræt 2 spillede én af sine originale ideer, men her var 3. h4 nok ikke en af de gode. Sort står allerede klart bedst. Og selv om Grubert i første omgang ikke udnyttede det, blev Ole lige stille udspillet i det fremkomne slut spil. 3. bræt, hunden selv: Fik mindst udlignet med de sorte, men spillede en lidt forkert træk følge, hvorefter Henning Lau bare gav mig så mange tæsk. Klinisk og smukt ! 4. bræt. Christian Volmer. Jeg kunne ikke rigtig lide stillingen, men sagde til Bjarne – det har Volmer styr på. Christian spillede på gevinst ! Men efter h- linjen blev åbnet, sluttede Tommy Nielsen effektivt af – øv. Holdleder Thomas fortsætter bare, og har nu i live rating over 2000. Men lidt sjovt – Thomas spiller Buda-Pest gambit 1. d4, Sf6 2 c4, e5. Da hvid undgår det ved at spille 3 d5, kan sort allerede få en lille fordel ved at spille Lb4 – skak, og derefter d6. Det skete ikke, og Thomas tilbyder remis ( husk at spørge holdlederen om det er i orden 🙂 ) Tobias afslog heldigvis og var færdig 7 træk senere – Tak ! Alexander tabte et håbløst slutspil, ja det var fra jeg så det. Arne fortalte at efter analyserne viste, at inden det stod hvid bare godt. Kender det – det er hvad der sker. På 7 bræt, kom den ”gamle” holdleder, Bo Thorpegaard, tilbage efter barsel. Angreb med h- bonden, som Ole. Stod i de næste 25 træk helt forfærdeligt, men så gik hvid helt umotiveret på bonde gevinst, og blev fanget i en kontra, og der er Bo bare effektiv. På 8. bræt massakrerede Hugo Bjarne Søndergaard, med sin elskede 1. f4. Altså et lille nederlag, hvor ovenstående beretning gerne skulle give indtryk af – det kunne med lidt held og dygtighed altså kunne være blevet til lidt mere. Vi skal nu på udebane, inden vi alle samles i lokalerne i sidste runde.