Bo mod Bjarne – 7. runde af klubturneringen

1 Comment

1. Bjarne Sønderstrup

Ska’ vi ta’ en Pils?
    Undskyld Bo, at jeg sådan skulle lokke dig ud i slagsmål i en gammel variant, som Carl Johan har analyseret for over 30 år tilbage. I gamle klubblade kan man se, at jeg ofte har afprøvet åbningen, – oftest som overraskelsesvåben med større eller mindre held. Efterhånden har ‘man’ fundet ud af, at den er temmelig usund, men det skulle du have lov til at finde ud af ved brættet! Hvis man ikke kender den er der mange muligheder for at gå galt, men det må siges til din ros, at du holder balancen i mange kritiske stillinger. Dine analyser ser ud til at være rigtige men jeg har selvfølgelig nogle kommentarer.
    9.-,d5!? er det bærende træk i hele åbningsidéen. At du begyndte at bruge tid her gjorde mig kun mere ‘tryg’. 11.Le2 Her skulle jeg så først til at tænke! 11.Le3 frygtede jeg mere, idet jeg har fået læstelige klø af bl.a. GM Raymond Keene i en simultanforestilling! Jeg prøvede nu at huske hvad Carl Johan havde skrevet om 11.Le2. Jeg mindedes at man dårligt kunne slå tårnet på a8, og her vinder Esbjergs Brian Isaksen ganske rigtigt et smukt parti mod Stojanovic efter: 11.Le2,Sd4 12.Sc7+,Ke7 13.Sxa8,Dxg2 14.Tf1,Lf5 15.Ld3,Sf3+ 16.Ke2,Lg4! Carl Johan analyserer kun 11.Le2,Sd4 12.Kf1 hvilket jeg svagt kunne huske, og påstanden var, at det var det eneste træk, hvor hvid kunne hævde fordel, selv om analyserne kun førte til remis. Da så Bo spiller 13.b3!? var det så mig der skulle til at tænke! Trækket viser udmærket Bo’s kreativitet: Sort konge står jo til en skak på a3, og hvorfor så tænke defensivt? Jeg spiller 13.-,Dxg2 14.Tf1,Lf5 og tror også der er godt spil for sort. Herefter er analyserne sandsynligvis rigtige, og det er jo også taknemmeligt, når man kan spørge computeren bagefter. Vi kiggede dog på 17.-,Sxa3, hvor vi vurderede at jeg havde to bønder og godt spil for kvaliteten. Jeg spillede 17.-,Sh6 á tempo, og følte at nu måtte han da være mør. Da Bo så spillede 18.Kc3 (symmetriske kongeplaceringer), var det mig der smilte! Hvorfor jeg ‘glemmer’ at tage kvaliteten tilbage på a1 kan jeg ikke svare på. Jeg tror at 21.Dd2 i stedet for 21.Dd6 er bedre for hvid. Til gengæld skal jeg selvfølgelig spille 26.-,Sf3 og kan spille på gevinst. Men som Bo skriver, så var jeg også her ved at få ‘hovedpine’ efter en hård dag i regnecentralen.
    Tak for Pils’en, som vi delte så pænt!