Tilmeld klubturnering

Så er tilmeldingen til forårets klubturnering åbnet! Det bliver en spændende turnering, idet der spilles i én åben gruppe efter et såkaldt accelereret schweizer-system. Vi holder fast i at spille med elektroniske ure, og betænkningstiden bliver den samme som i efteråret 2013! Første runde afvikles tirsdag d. 14/1 kl. 19.00. Læs reglerne for klubturneringen her og tilmeld dig her. Sidste tilmelding er: søndag d. 12/1.

1. Det lyder meget spændende med en open og meget interessant med hele 9 runder. Jeg vil gerne pointere, at hvad Mads skrive ovenfor rimeligvis bør opdeles i to:

1. Indkaldelse til ny klubturnering, der er som vi aftalte på generalforsamlingen i foråret bør være i et format hvor alle møder alle. Her synes jeg det beskrevne lyder meget spændende – i henhold til hvad vi aftalte på generalforsmalingen bør den foregå med ‘divisionsskakbetænkningstid’.

2. Forslag om ændring af betænkningstiden. På sidste/gældende general forsamling i maj 2013 vedtog vi, at det ville være fordelagtigt for at undgå meget forvirring at spille med samme betænkningstid som i divisionsturneringen, 90 minutter til træk 40 og derefter 30 minutter til resten med 30sek tillæg fra start 1. Dermed bør klubtureingen i foråret også spilles under denne betænkningstid. Det kan også nævnes, at bla. de fleste DM klasser, Politiken Cup og utallige andre også benytter denne tid, og den dermed også undgår den forvirring der opstår hvis man spiller parallele turneringer med forskellig betænkningstid. Jeg vil se frem til på næste generalforsamling at høre argumenter for at opfinde en helt ny betænkningstid (jeg har aldrig hørt om den før, og indtil da anmode om, at det vi vedtog stadig er gældende indtil da. Jeg vil i givet fald gerne argumentere helhjertet for at vi beholder den nye meget populære divisionsskakbetænkningstid.

Venlig hilsen Søren

p.s. Får man 30 min ved træk 40, således at ændring fra 30 sek til 20 er eneste ændring, eller er hvad der står under ‘regler’ nemlig 15 min en ekstra ændrig som ikke er omtalt i dette indlæg ?

2. Hej Søren. Hensigten for den kommende klubturnering er: 20 sek. tillæg pr. træk i st.f. de nuværende 30 men ellers uændret – dvs. tidskontrollen 90 minutter/40 træk + 30 minutter til resten. I bestyrelsen vurderer vi, at der er behov for en mindre justering af betænkningstiden for at minimere antallet af partier, der varer til næsten midnat (dem har vi haft 1-2 af i næsten hver runde af klubturneringen i efteråret).

Justeringen kan foretages på to måder:

1) nedsætte tillægstiden pr. træk fra 30 sekunder til 20 sekunder (hvilket vil gøre et parti på 60 træk 20 minutter kortere)

eller:

2) nedsætte tillægstiden efter 40 træk fra 30 minutter til 15 minutter og dermed gøre partiet 30 minutter kortere.

Vi har vurderet, at mulighed 1) var mindre radikal og dermed bedre end 2). Det er rigtigt, at både Politiken Cup og Divisionsturneringen bruger 30 sek. tillægstid pr. træk, men i disse turneringer spiller man jo heller ikke kl. 19 på hverdagsaftener.

Hvis der er mest stemning for det, kan vi for min skyld godt holde fast i efterårets betænkningstid, men så synes jeg samtidig, vi skal etablere en eller anden form for turnus i lukkeordningen af klubben om tirsdagen.

1. Så vidt jeg lige kan regne ud, så kan partier stadig med begge betænkningstider vare til næsten midnat – eller langt over midnat, uanset hvilket af de 3 (to nye og det oprindlige) forslag der benyttes. Et langt 120 træks slutspil vil med divisionsskakbetænkningstiden kunne vare til kl. 1, henholdsvis ca. halv 1 med den forkortede tid. De sker måske ikke så ofte, men jeg har da spillet en del af den længde, det er i hvert fald ingen naturlov at de længste partier er 60 træk (midnat med divisionsskakbetænkningstid). Den klassiske betænkningstid vi også har benyttet, hvor vi havde 2 timer til træk 40 + 1/2 time til resten varede også 5 timer.

Mht. hvad der er stemning for, er en del af mit argument var netop at generalforsamlingen nok er det sted der er bedst at vurdere det – og dermed at nu er der stemning for hvad vi blev enige om i maj.

Jeg mener vi bør forsøge at bevare lidt klassiske betænkningstider i klubturneringen og finde måder det kan fungere på i prakis evt. som du foreslår med turnus. Begrundelsen for dette, er at vi i nordjylland har få turneringer med lang betænkningstid, hvorimod vi har en hel serie af turneringer i alle nordjyske klubber , hvor man kan spille hurtigskak – klubturneringen er en af de bedste muligheder for at spille ‘god'(uden elementer af hurtigskak) skak.

1. På baggrund af tilbagemeldinger, har vi nu besluttet, at forårets klubturnering afvikles med samme betænkningstid som i efteråret – dvs. “90 minutter til 40 træk plus 30 minutter samt opsparet tid til resten af partiet med tillæg af 30 sek. pr. træk. fra træk 1.”

3. Hvordan fungerer det mht. udsatte/aflyste partier og rundelægning i dette format ? Venlig hilsen Søren

1. Hej Søren

Iflg. Skakhåndbogens reglement for Dansk Schweizer regnes uafgjorte partier for remis indtil de bliver afviklet.