Klubturneringen næsten færdig

I går aftes blev sidste runde af forårets klubturnering afviklet, og selvom klubmesterskabet allerede er blevet placeret hos John Nyholm med usvigelig sikkerhed, var der masser på spil i gårsdagens runde.

I Mesterklassen tørnede Bjarne Sønderstrup sammen med Søren Andersen i kampen om 2. pladsen i klassen. Bjarne havde hvid og opnåede i løbet af midtspillet en lille fordel (set fra sidelinjen). Omkring den kritiske tidsnød forcerede Bjarne sin h-bonde og skabte de fornødne huller i Sørens forsvar til at fremprovokere en gevinststilling og sejr. Bjarne gik dermed ubesejret gennem klubturneringen (2-5-0) – flot!

Jacob Würtz havde hvid mod Jørn Bach og åbningsvalget faldt på dronninggambit – Tarrasch-varianten. I midtspillet regnede Jacob galt i en ellers temmelig lige stilling, og mistede en centrumsbonde. Jørn formåede at holde fast i materialefordelen, og det kostede Würtz for meget tid at forsøge at holde sammen på stillingen. Jacob tabte på tid omkring træk 23. Onde (og hånlige) tunger siger, at det måske havde været nemmere for Würtz, hvis han ikke havde valgt at komme 20 minutter for sent til kampstart. Med sejren opnår Jørn en delt andenplads efter en turnering med 4 sejre (heraf 3 sorte!), 1 remis og 2 nederlag. Også godt gået!

Det eneste resterende parti i Mesterklassen: Bo Torpegaard – Finn Winther bliver spillet på torsdag i Nørresundby. Status er derfor, at podiepladserne nu er fundet: 1. John Nyholm (5½/7), 2.-3. Jørn Bach Hansen og Bjarne Sønderstrup (4½/7), 4. Søren Andersen (4/7), 5.-6. Finn Winther (3/6) og Jacob Würtz (3/7), 7. Carl Johan Andersen (1½/7), 8. Bo Torpegaard (1/6).

I Basis 1 blev der spillet et enkelt parti, da Peter Juul med hvid fik remis mod Ole Knudsen. Undertegnede fik desværre ikke fulgt partiet nøje. Dermed er Peter minimum sikret en delt 1. plads i gruppen, idet stillingen nu er: 1. Peter Juul (5/7), 2. Ole Knudsen (4/6), 3. Kurt Pedersen (3½/6), 4.-5. Mads Leth og Arne Fjordside (3/6), 6. HP Rasmussen (2½/5), 7. Torben Winkler (2/6), 8. Allan Christensen (1/6). I gruppen resterer der dog følgende 4 partier: HP – Ole Knudsen, Arne – HP, Kurt – Mads og Allan – Torben. Dvs. at Ole med en sejr i det udsatte parti mod HP kan sikre sig en delt førsteplads med Peter Juul.

I Basis 2 vandt Poul Davidsen med hvid over Andreas Bock. Dermed kommer Poul op på 5½ point – det samme som Karl Henrik Laursen har for 6 partier. Karl Henrik spiller i sit udsatte parti næste tirsdag sort mod Martin Fredsted Nielsen. Hvis Karl Henrik opnår mindst remis, tager han førstepladsen i Basis 2 udelt, men hvis Martin vinder, bliver der tale om hele tre spillere på en delt førsteplads: Poul, Karl Henrik og Martin – spændende! Per Jacobsen og Lars Erik Lytzen spillede remis i det længste parti tirsdag aften. Per kom godt fra start med hvid i en Larsen-åbning og fik presset Lars. Sidstnævnte fandt dog en taktisk mulighed i midtspillet, der vandt en officer for en bonde, hvorefter et langt og opslidende parti endte remis omkring træk 80 med ganske få sekunder tilbage på begge spilleres ure.

Der resterer nu 4 partier i Basis 2: Martin – Karl Henrik, Andreas – Bo, Lars Erik – Bo og Per – Uffe. Stillingen før disse er: 1.-2. Karl Henrik Laursen (5½/6) og Poul Davidsen (5½/7), 3. Martin Fredsted (4½/6), 4. Per Jacobsen (3½/6), 5. Uffe Kristensen (2½/6), 6.-7. Andreas Bock (1/6) og Bo Schjødte (1/5), 8. Lars Erik Lytzen (½/6).

Se turneringstabeller her.

Stort tillykke til de spillere, der allerede har sikret sig præmier. Hovedparten af de udsatte partier forventes afviklet over de næste to tirsdage.

1. Torsdag aften blev det sidste parti i forårets Mesterklasse spillet. Finn Winther vandt med sort over Bo Torpegaard. Om partiet beretter Finn: “Åbningen blev Philidor, og sort fik ganske bekvemt spil, men med et kvalitetsoffer og 2 andre stærke træk hen mod tidskontrollen fik Bo mig på hælene, faktisk kunne han med en korrekt trækfølge have lukket partiet, blandt andet med et fantastisk ”stille” træk, som jeg ville overveje at give 3 (!!!) udråbstegn i notationen. Der var dog tidnød på og jeg slap med skrækken og fik konsolideret med let vundet stilling til følge. Det skal dog også siges at de kritiske varianter selvfølgelig var noget skakprogrammet fandt. Bo og jeg overvejede det ikke engang i efteranalyserne.”

Turneringstabellen er opdateret, og de nye ratingtal (med forbehold) er anført. Klubmester John Nyholm ser ud til at komme over 2100, hvis man medregner en lille ratingtilvækst fra holdturneringen også – flot af John!

1. spillede remis m uffe ka ikk vinde for tiden håber det går bedre i nsb og aars