Himmerlandsturneringen 2013 – 6. runde

Poul – Henri Mattelin 1 – 0
Basis 4:
Lars Erik – Frank Bækkegaard 1-0

Partiet Carl Johan – Søren var ikke overraskende Sciciliansk med 2.c3 varianten. Carl Johan fik en meget fin stilling, og havde også mest tid. Søren tilbød (måske lidt taktisk) remis, som blev afslået. Herefter spillede Carl Johan ikke det bedste, og Søren kom ind i kampen og vandt partiet. Finn fandt en fin matkombi i partiet mod Niels Pedersen, Nibe /Aars. Måske viser Finn partiet her på siden!? I mit parti mod Hans Peter forsøgte H.P. sig med 1. d4,b6 (Owens Defence!?). Jeg fik dog hurtigt en behagelig stilling, uden at der var noget alvorligt på færde. HP undlod, at tage imod et skinoffer, som ellers var helt ufarligt (ifølge Shredder). Herefter gik det ned af bakke, og slutstillingen var spil til et mål. Per mødte Keld Johansen, og fik spillet ind i sin elskede Fajarowicz (1.d4,Sf6 2.c4,e5 3.dxe5,Se4). Men et eller andet gik ikke efter planen, Per skulle, ifølge ham selv, ha’ spillet Lb4 med godt spil!? I basis 3 kom Poul i gang igen, efter en kort rokade, som burde ha’ kastet mere af sig. Lars Erik vandt en af de nemme sejre, da hans modstander havde meldt fra.

Altså ingen remiser i denne runde, som også omfattede to interne Aalborg opgør! Ganske få ting er faldet på plads i turneringen, så der er spænding i alle klasser! I mesterklassen bliver der tale om finaleopgør om Himmerlandsmesterskabet 2013 mellem Søren (hvid) og Jørgen Jørgensen, Nørresundby. De øvrige spillere må kæmpe om 3 pladsen, og nogle har udspillet deres rolle.

I basis 1 er alt endnu et åbent spørgsmål. Mogens Nielsen og Lars Ekholm fra arrangørklubben Aars / Nibe er i udbrud med 4 p. Selv er jeg lige efter med 3½ p. Teoretisk set kan 5 spillere fortsat nå at blande sig i præmierækken.

I basis 2 skal præmierne fordeles mellem Keld Johansen, Skørping 5½ p. og Rune Nielsen, Aars / Nibe 5 p., som tilfældigvis mødes i sidste runde! De øvrige spillere må nøjes med at kæmpe om rating, hæder og ære.

I basis 3: Her er det også en lokal spiller Jørgen Madsen, Aars / Nibe som er i udbrud med 4 ½ p. Her står den også på topopgør i sidste runde, hvor Jørgen møder Henning Staugaard med 4 p. Patrick Lemmonier har ligeledes 4 p. Poul kan blande sig i præmierækken, men det kræver sejr i sidste runde og, at øvrige resultater flasker sig.

I basis 4. Her er Gunnar Poulsen, Tranum fortsat storfavorit til sejren, selv om han snublede i denne runde og måtte ned til Peter D. Kristensen, da han i sidste runde møder Frank Bækkegaard, som endnu ikke har fået point ind på kontoen. Lars Erik og Peter D. Kristensen, Nørresundby har begge 4½ p og lige efter følger Børge Bertelsen, Aars / Nibe med 4 p., som er Lars Eriks modstander i sidste runde. Så fuld spænding i alle rækker inden finalerunden!

Se mere på: www.aarsskakklub.dk

Skakhilsen Arne