Vi kom, vi så, – og vi fejlede!

Turen til Odense blev ikke det triumftog, vi så heller ikke havde regnet med, – hvis vi skal være helt ærlige. Men alligevel var der flere oplivende momenter, og holdene klarede sig heller ikke ringe endda. Resultaterne kan ses på unionens hjemmeside, og jeg vil her kommentere eliteholdets præstation, i det håb at Mads og Arne bedre kan omtale bredde- og seniorholdets.
Eliteholdet startede på live-brætter mod Frem, Odense, og her blev det til et knebent nederlag 1½-2½. John forsvarede sig godt mod FM Mads Hansen og holdt fint remis i tårnslutspil. Jeg havde klar fordel mod Kristoffer Dyrberg, men måtte nøjes med remis i tidnøden. Søren spillede fint og havde fra min vinkel pæn fordel, men modstanderen vred sig ud af presset. Peter tabte et dårligt slutspil til vores gamle medlem Niels Peter Nielsen. I 2.runde var vi overmatchede og måtte ned 0-4 til Skolerne, Århus. 3.runde gik lidt bedre, men også kun lidt (!), idet vi fik ½ point mod Viborg. Søren spillede igen fint og havde pæn fordel mod Claus Rossen, men slutspillet ebbede ud i remis. Nu var vi ned i bunden, og så kunne det kun gå fremad. I 4.runde havde vi så alt heldet, og det blev til hele 3½-½ mod Sydøstfyn. John og jeg overlevede mirakuløst meget svære stillinger, og vi ‘fuskede’ os begge til gevinst. Peter vandt stilrent (?) og Søren kæmpede sig til remissen. I 5.runde leverede vi den bedste præstation, idet favoritterne fra Esbjerg blev besejret med 2½-1½. John havde endda Niels Jørgen Fries på krogen, og Peter kunne måske vinde til sidst,efter at have stået dårlig, så sejren kunne være blevet endnu større. Søren og jeg vandt begge flotte partier. Søren indkasserede herefter en kæmpefadøl fra et væddemål med Mads, om hvem der kunne vinde sit første parti. Mit parti ses nedenstående frit efter hukommelsen. I sidste runde var gassen desværre gået af ballonen, og vi tabte skuffende 3-1 til bundproppen fra Ringsted. Søren stod for det ene point, mens jeg på det skammeligste forvandlede et ellers fint partioplæg til tab i et enkelt træk, fordi jeg ikke tjekkede en bondegevinst igennem for modstanderens naturlige svartræk. John og Peter måtte også ned. Øv! Nu blev det til 9 points ialt, og vi havde hele 2½ hold under os i slutstillingen.
Mod Esbjerg fik jeg revanche mod Ove Weiss Hartvig, som jeg havde slemt på krogen for et par år siden i samme turnering. Den gang overlevede han et meget flot offerparti, hvor jeg havde sort i samme åbning, som vi spillede her:
Hvid: Ove Weiss Hartvig, Esbjerg, 2188 Sort: Bjarne Sønderstrup, Aalborg, 2031.
1.e4,c5 2.Sf3,Sc6 3.d4,cxd4 4.Sxd4,Sf6 5.Sc3,e5 6.Sdb5,d6 7.Sd5 (Det spillede han også sidst),Sxd5 8.exd5,Se7 9.c4,Sf5 (Jeg hopper ikke på fejlen 9-,a6?? 10.Da4! længere) 10.Da4,Ld7 11.Ld3,g6 11.Da3,Lxb5 12.cxb5,Sd4 13.0-0,Lg7 14.Ld2 Hov, hvordan dækker jeg nu d6-bonden hensigtsmæssigt? 14.-,0-0 15.Lb4,Te8! Pointen er, at det gør jeg slet ikke! Mine trusler med e4 er meget mere alvorlige, så d6 er tabu. Sort har nu fremragende spil, men det hjælper selvfølgelig, at hvid ikke kan omstille sig på at skulle forsvare sig, og måske derfor ikke finder de bedste træk. 16.Lc3?!,e4! 17.Lxd4,Lxd4 18.Lc4,Tc8 19.Db3,e3 Av! 20.Tad1,exf2+ 21.Kh1,Dh4! Hvid er færdig. 22.Dd3,Le5 23.Opgivet på grund af dobbelttruslen på h2 og c4.

1. Arne Dan Fjordside

Seniorrækken. Der var i år 12 tilmeldte hold i seniorrækken, hvilket er en fremgang, og fortsætter den, så skal der findes et nyt og større spillelokale til næste år! Der er jo fri tilmelding til seniorrækken, og turnerinegn kan varmt anbefales. Seniorholdet bestod i år af Kurt – Arne – Hans Peter og Aage, som var skiftet fra breddeholdet, da vi fik afbud fra Hugo. Vi havde alle en rigtig hyggelig dag i Odense, og skakligt gik det faktisk ganske fint.
    I 1. runde mødte vi Nørresundby, der stillede op som forsvarende mester, med Bent Sørensen, Jørgen Jørgensen, Poul Erik Nørgaard og Per Grevlund. Her var vi overmatchede, og vi kan ikke indvende meget mod plamagen på 0 – 4! Hans Peter vandt en kvalitet, men Poul Erik fik et stærkt angreb, og H.P. forsvarede sig ikke præcist. I 2. runde mødte vi Brønshøj, og her kom vi på sporet med en fin sejr på 3½ – ½. Kurt spillede remis på 1. bræt, og resten vandt, HP og jeg selv fik fin hjælp af vores modstandere. I 3. runde skulle vi møde Evans, som på papiret var et af outsiderholdene. Kurt holdt fornemt remis mod Søren Rix, efter at ha’ spillet sig frem til en chancerig angrebsstilling. Selv spillede jeg ret hurtigt forkert mod Grabow og måtte ned. Lyspunktet var Hans Peter, som vandt et flot parti over Preben Sørensen, som skulle forsvare sig med meget lidt tid på uret. Spilletiden var ½ time + 5 sekunder pr. træk. I 4 runde mødte vi Odense som sluttede sidst. Vi slog dem sikkert 3 – 1, og hvis ikke Kurt havde overset kvalitetstab, var det sikkert blevet til mere. I sidste runde mødte vi SK68 og vandt 3 – 1. Kurt havde gevinsstilling mod John Mortensen, men fandt ikke den rette vej, og partiet blev remis. Selv vandt jeg en franskmand mod Niels Boye, med meget lidt tid på uret. Hans Peter kronede en flot turnering med at vinde i sidste runde. Åge spillede remis. Samlet endte vi på 5 pladsen, kun ½ p. efter Roskilde. De individuelle resultater: Kurt 2 p. (ratingsnit 1995) – Arne 3 p. (ratingsnit 1945) – Hans Peter 4 p. og topscorer (ratingsnit 1734) og Aage 2 p. (ratingsnit 1684). I modsætning til de øvrige rækker spillede vi kun 5 runder. Eneste anke der skal lyde er, at det er vanskeligt at nå at følge med i de øvrige rækker, da vi ikke spiller i et stort lokale, som tidligere på Nyborg Strand. Men en fin dag i det fynske.
    Nordre, som stillede med Jørn Sloth, Nina Højbjerg, Karl Pedersen og Erik Bang, vandt foran Holstebro og Nørresundby.

Arne

2. Mht. Breddeholdets indsats ved pokalstævnet er der ikke så meget positivt at berette. Vi kan blot konstatere, at der er mange gode skakspillere rundt omkring i Danmark, og det blev til en plads som nummer sjok i bredderækken – øv! Ratingmæssigt lå vi da også i den lettere ende af rækken, men man kommer ikke udenom, at vi alle (på nær Kasper) underpræsterede.

Thomas Høj Jensen scorede 1½/5 på 1. bræt (ratingsnit 1995), undertegnede scorede 1/5 på 2. brættet (ratingsnit 1852), Kasper Antonisen var holdets lyspunkt med 3/5 på 3. bræt (ratingsnit 1678), og endelig scorede Per Jacobsen 1/5 på 4. bræt (ratingsnit 1524).

I flere af matcherne havde vi dog heller ikke marginalerne på vores side, men sådan er vilkårene. Den mest interessante match var måske nok vores sidste-runde match mod Alssund, som vi tabte 1½-2½. På førstebrættet havde sønderjyderne en meget stille og smilende azerbaijansk junior ved navn Rauf Murtuzov. Rauf er vel omkring 8 år og har 1932 i DSU-rating og 1963 i ELO, og han fik i den grad sat Thomas Høj på taktiske prøvelser i partiet. Hvis Rauf også i fremtiden vælger at slå sine skaklige folder i Danmark, kommer vi helt sikkert til at høre meget mere til ham.