Politiken Cup, 4 runde

Mandagens 4. runde i Politiken Cup blev dagen, hvor de tre udsendte Aalborg-spillere kom ned på jorden efter en ellers lovende start. ½ point i tre partier var alt, det kunne det blive til. Værst gik det vist ud over Jacob, der i den grad blev ‘tromlet ned’ af det unge, danske talent FM Mads Hansen (2314). Jacob havde sort i en franskmand, og spillede vældigt skidt – et tvivlsomt 7.-b6? blev straffet resolut af hvid, og Jacob blev sat mat i 29. træk. Jacob har med 2½/4 dog stadig scoret mere end 1 point over forventet. I morgen venter den tredje tyske modstander til Würtz i form af Ulrich Gebhardt (2222), som Jacob har hvid imod. Denne gang er brætnummeret dog ikke lavt nok til en live-transmission.

Per mødte med sort en norsk junior med 1075 og spillede efter trækomstilling Pirc. I midtspillet kunne Per ikke rigtigt beslutte sig for, hvor tårnene skulle placeres på baglinjen, og ubeslutsomheden resulterede i en stærk hvid springer og et deraf følgende kvalitetstab. Efter en god fight vandt Per dog senere i partiet kvaliteten tilbage, og han forsøgte at vride et helt point ud af partiet. Den norske junior tilbød remis hele fire gange i kampens hede, og til slut måtte Per afgive det halve point. Per har dermed scoret 1 af 4 – en anelse under forventet på 1,1. I 5. runde skal ‘Rulle-Barca’ med hvid møde endnu en lavt-ratet nordmand (1075). Denne gang er der dog ikke tale om en junior, så forhåbentlig er ratingtallet mere retvisende.

Mads spillede sort mod en færøsk mesterspiller. I en afslået Benko-gambit viste det sig, at færingen var bedre til at ‘regne’, og det som Mads havde kalkuleret til at være gevinst af en officer for en bonde, viste sig dog at være tab af hele tre bønder mod til gengæld kun at få to tynde for en tyk. Mod partiets afslutning i tidsnøden var der muligheder for en evigskakskombination, men chancen blev ikke grebet, så det blev til et nul for Mads. I femte runde skal han op mod en norsk (ikke-junior!) med 2007.

Efter fire runder er turneringens førerfelt nu kun på fem mand: Hector, Popovic, Sokolov, Zude og Cheparinov har alle 100%.

Alle partier kan gennemspilles på Politiken Cups hjemmeside.